marts 13, 2012 21

Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Af i I træningscenteret, Inspiration! Nå dine mål

cutte eller bulke Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Er du i tivl om du skal cutte eller bulke?

Ligger du sådan lidt midt i det hele, en lidt for høj fedtprocent, og lidt for få muskler? Det gør langt de fleste. Mange vælger at begynde at bulke, og det er tit også det gængse råd. Men jeg anbefaler dig at CUTTE! Få smidt det fedt væk! Se længere nede hvorfor jeg synes det icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Tænkte, at det var tid til nogle indlæg omkring træning også, der fylder rigtig meget af mit liv lige for tiden. So here goes. icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler? Så den her fyr på et forum for nylig, der var.. lad os sige, lidt godt i stand, som var i tvivl om han skulle bulke eller cutte som det hedder (bulk, kalorieoverskud, tage på) og (cut, tabe sig, smide fedtet, blive mere skåret og få en lavere fedtprocent). Men der var bare absolut ingen tvivl, han burde tabe sig. Medmindre han selvfølgelig har sine egne mål, om bare at blive stor og stærk, men det var ikke tilfældet her. Det gav mig lyst til at lave det her indlæg.

Der er rigtig mange der er fanget lidt “midt i ingenting”, de er ikke rigtig lean, men heller ikke rigtig fede. Bare sådan lidt for høj fedtprocent, lidt for lidt muskler, og her danser de så rundt i adskillige måneder eller år, uden de store resultater. Jeg var selv en af dem skal det lige siges, damn jeg har spildt meget tid i træningscenteret. Cut ned til de 8-9% kropsfedt, og begynd så langsomt at gaine muskler, det vil jeg i hvertfald råde dig til. Se længere nede hvorfor.

Mange er også bange for at cutte fordi de ikke vil se “mindre ud” i en t-shirt, alt det med at være usikker på sin krop, i get it, selvfølgelig, men det er ikke vejen frem at blande sit ego ind i det. Væk med fedtet, og derefter kan du fokusere på at blive større og stærkere. Faktisk er det ofte, at når man cutter helt ned, bliver man overrasket over at man kommer til at se større ud.

Jeg kan selv se det på min egen krop, jeg har for nylig smidt 7kg, og gået fra en lidt for høj fedtprocent, uden rigtig at være muskuløs og uden rigtig at være trimmet, til at cutte ned til omkring de 9-10%. Og det sjove er, jeg ser faktisk ikke mindre ud overhovedet, lidt måske, men jeg kan også se at jeg begynder at se større ud nu jo længere jeg kommer ned, jeg er nået gennem den famøse “væg”. icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Hvis du er lidt oppe i fedtprocent som mange er, lad os sige 17-19%, så vil du begynde at se mindre ud når du taber dig, det skyldes at alt det ekstra fedt er fordelt jævnt over hele kroppen OG musklerne, når du så kommer lidt ned, føler du at dine arme bliver mindre, og det går jo ikke! Men hold your horses, der er lidt nogle procenter hvor du bliver mindre, og så nogle hvor der ikke sker så meget, og SÅ begynder du at blive mere skåret, og tabe fedtet “mellem” musklerne, så du ser mere markeret og større ud, det er her, det begynder at give frugt. Der er mange billeder på nettet, af folk som ser noget større ud efter cut, selvom de måske vejer 10kg mindre.

Det her indlæg henvender sig til den average fyr, der lige nu har en helt almindelig krop, med en lidt for høj fedtprocent og lidt for få muskler, som gerne vil blive en rigtig strandløve. Det får man ved at tabe sig først! Jeg vil anbefale at læse denne artikel, virkelig godt skrevet, og en fantastisk pointe. Og jeg er fuldstændig enig med manden.

Her er hvorfor du bør cutte ned først

Her er hvorfor du bør cutte ned til en lav fedtprocent (måske 8-10%), inden du tænker på at opbygge en stor og stærk krop. Helt kort sagt er det fordi du tager mere på i muskler når du i forvejen har en lav fedtprocent, end hvis din fedtprocent er høj, det skyldes flere ting.

- Når ens fedtprocent er lidt for høj, vil insulin (som bliver udløst når du spiser) sprøjte ressourcerne ind i både muskler OG fedtceller. Du “spilder” altså en hel del af aminosyrer og kulhydrater, som ellers kunne have røget i musklerne, men nu ryger i fedtceller i stedet. Det betyder at jo lavere fedtprocent, jo større andel af det du spiser, kommer i musklerne.

bodylabslank Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?- Ens krop er skide smart, forestil dig at jo mere fedt du tager på, jo mere fyldes fedtcellerne i din krop med fedt. På et tidspunkt er de ved at være fyldte, men så “splitter” kroppen bare fedtceller, hyperplasi, hedder det, så du nu har flere fedtceller der kan fyldes op. Bliver de også fyldte, laver kroppen bare flere, osv. osv.. Hvad er problemet i det? Jo, når du så smider en masse fedt igen, så bliver fedtcellerne tømte stille og roligt, men kroppen kan ikke fjerne fedtceller igen når de først er lavet! Det kan du kun få gjort ved operationer. Det vil rent faktisk sige, at dem har du, resten af livet. Og det vil gøre det meget nemmer for dig, at tage fedt på i fremtiden, og det er skisme da træls! icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler? Så sørg for at få en lavere fedtprocent, det gør alting nemmere!

- En sidste grund til du stort set altid bør cutte ned først, er lidt det samme som det første med insulinen. Når du har en lavere fedtprocent er din krop simpelthen bare bedre til at fordele alle de gode næringsstoffer i mad de rigtige steder hen, og også optage mere af det. Så er du sund og med en forholdsvis lav fedtprocent på omkring de 8-9%, får du mere ud af alt den gode mad du forhåbentlig spiser.

 

Vil det sige at alle bare bør cutte? Selvfølgelig ikke, det handler om at kigge på dig selv, og vurdere om din fedtprocent er lav nok til at du bør tage på i muskler, til en hvis grænse er det også meget en smagssag icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler? Den der bedst kan vurdere det, er dig selv. Men lad nu vær med bare altid at være på bulk fordi det er “nemmere” og du “ikke vil være lille”, det er dårlige grundlag der ikke passer! Tit og ofte er det bare undskyldninger for at “bulke” og spise hvad du har lyst til.

Cut til du har nået dit mål, og er rigtig godt tilfreds med dig selv, og kan se du er sund og fit, og begynd derefter langsomt at gaine muskler, ikke mere end nogle hundrede gram om ugen, mere kan du ikke tage på i muskler. Førhen har man altid bare anbefalet “cut eller bulk”, men det såkaldte “leangain” hvor man tager langsomt på i muskler og stort set ingen fedt, er flere og flere begyndt at se er vejen frem, inkl. jeg selv! icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Vær ÆRLIG overfor dig selv! vær 100% ærlig og se hvor du er nu, hvor du gerne vil hen, og så gør det der er nødvendigt. Der er mange med lidt for kvabsede kroppe som bare siger “jamen jeg bulker, jeg kan cutte når jeg bliver lidt større”, og pludselig skal de til at smide alt for meget væk og gå igennem mange måneders cut. Husk at tab dig maks et kilo ca. om ugen, ellers ryger der for mange muskler, og det er selvfølgelig vigtigt at man træner selvom man cutter.

 

Jeg vil meget gerne høre en kommentar fra dig, er du i gang med at tabe dig, eller tage på? Og er du ved at være klar til sommer? icon smile Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?

Lignende indlæg:

Søgeord: , , ,

21 kommentarer til “Bør man cutte eller bulke? Lavere fedtprocent eller større muskler?”
Tilføj din egen kommentar
  1. rnrfshj siger:

    Er ved at cutte lige p.t. og kører IF. Og det fungerer ret godt. Så sommerformen kommer snart ;)

  2. Sebastian siger:

    Jeg har endt mit cut for en måneds tid siden, og leangainer stille og roligt for tiden. Jeg tager nok lige, et par uger mere hvis det er tiltrængt engang i Juni :)

    Hvad er IF? Det siger mig ikke umiddelbart noget.

    Held og lykke med sommerformen!

  3. Mads siger:

    Spændende. Jeg har selv bulket og cuttet i de sidste par måneder med et rigtig godt resultat*, men hold kæft hvor bliver man træt af at tage fedt på, når man er vant til at have sixpack.

    Min plan er derfor netop at leangaine fremover. Dvs. ikke mere bulk og cut, selvom det måske betyder det går langsommere med at tage muskler på (hvis det altså gør det?)

    *) http://www.genvejen.dk/storre-muskler-i-en-fart-sadan-tog-jeg-naesten-1-kg-muskler-pa-om-ugen/

  4. Sebastian siger:

    Lige præcis :)

    Og den tid man bruger på at fjerne fedtet, er bare tid taget direkte ud fra hvor man ligeså godt kunne “forbedre sig” som jeg synes er en god betegnelse for at leangaine og øge sin styrke stille og roligt.
    At give kroppen hvad den har brug for, og nothing more.

    Jeg selv har taget ca. 1 – 1,5kg på de sidste 5 uger. Er i gang med stille at roligt at leangaine noget mere muskelmasse på igen, mens fedtprocenten gerne skulle holdes under 10.

    Held og lykke mads! Min objektive mening er, at du bør smide noget fedt :-)

    God vind, og mange tak for kommentaren.

  5. Savi siger:

    Hej SP.

    Vil gerne under 8 i fedt procent, kan det lade sig gøre uden cardio?
    Jeg spiser forholdvis sundt og har et job som tømrer.

    Rigtig gode indlæg forresten!
    Måske lidt info omkring at smide de kilo/fedtprocenter?!

  6. Sebastian siger:

    Hej Savi.

    Tak!
    Hvad er din fedtprocent nu? De sidste par procenter når man nærmer sig 7-8-9% kan være svære at smide, især uden cardio.

    Men ja, det kan du sagtens!
    Du skal bare spise utrolig sundt, og under dit ligevægtsindtag (som altså falder og falder)

    Jeg vil dog sige det er RIGTIG svært at komme under 8% uden at tælle kalorier, så der skal du i hvertfald starte.

    Ellers ville jeg evt. kigge på intermittent fasting, dsv. kun spis ca. 8 timer om dagen, og fast resten.. uden snacks osv.
    Så gir du kroppen tid til at forbrænde de sidste par procenter.

    Det kunne fx være du spiste fra 12 til 8 hver dag, og fastede resten..
    Det gælder kun kalorier, så drik endelig rigeligt med vand.. men drik kun vand!

    Håber du kan bruge det :-) Har du nogle mere specifikke spørgsmål, så fyr løs.

    Mvh.

  7. Granni siger:

    http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

    Hey Sebastian.

    Super blog/side.
    Kan se du gerne vil vide hvad IF er ( Intermittent Fasting )
    I korte træk er det en livstil, som ikke skal forveksles med en diæt.
    Du indtager præcis den samme mængde kalorier i løbet af en dag, som du normalt ville, afhængigt af din kostplan osv.
    Forskellen er blot at du gør det i et specifikt tidsvindue. Det betyder således at du faster 16 timer (for Mænd -14 for kvinder ) og har derefter et 8timers vindue, hvori du indtager din føde.

    Jeg vil ikke gå i detaljer om de mange helbreds fordele, da dette vil blive for omfattende. Men hvis det har din interesse, så kan du følge linket oven for og læse meget mere.
    Som bonus info, kan jeg fortælle dig at jeg har kørt IF siden den 9 okt 2011 og startede ud med en fedt procent på 26%, nu snart et år senere, er jeg nede på 14.5% og jeg har aldrig været stærkere og mere lean end nu. Jeg løfter mere i centeret, og min gennerelle sundhed er blevet forøget væsenligt.

    Mvh Granni

  8. Sebastian siger:

    Hej Granni.

    Mange tak! MEN, jeg må dog fortælle at jeg udemærket er inde i intermittent fasting, jeg fangede bare ikke lige forkortelsen på daværende tidspunkt :D Men det er fedt du skriver det, jeg håber andre læser kommentaren og bliver inspireret.

    Faktisk faster jeg selv, står op kl. 5 for tiden og spiser ikke før engang omkring middag. Dog ike helt så længe som jeg ellers ville, her mens jeg sover polyfasisk søvn.
    Jeg har ligesom dig, kanon gode resultater med det. Har også fastet det sidste års tid lidt on/off.

    Det er virkelig fedt at høre, dit resultat er virkelig imponerende. Godt gået!

    Det er super sundt at faste ja, faktisk har jeg taget skridtet videre, og gennemført en 7-8 dages vandfaste, dvs. jeg ikke fik en eneste kalorie i alle de dage. (Det var dog ikke for at tabe mig, det er IKKE hensigtsmæssigt!) Det var et forsøg på at kurere mit eksem, der sker simpelthen fantastiske ting i kroppen når den får lov til at få en pause fra at bearbejde fødevarer.
    Det var meget indsigtsfyldt, at prøve, og faktisk opdage at man tager ikke skade af ikke at spise, og jeg havde faktisk helt fin energi.
    Under de fleste af de 8 dage gennemførte jeg endda workouts i træningscenteret.

    God aften, og tak for kommentaren!

  9. Granni siger:

    Super fedt du kender til det, og ja lad os håbe at andre vil lade sig inspirerer, det er som du selv er inde på, fantastisk hvad kroppen formår når vi blot giver den muligheden :)
    Jeg faster selv mellem 18-21 timer pt. og det fungerer super godt, Im’ just getting leaner and lenaer ;)

    Jeg synes det lyder rigtig spændende med hensyn til din 7-8 dages vandfaste.
    Jeg har selv døget rigtig meget med eksem, gennem hele mit liv, men har opnået gode resultater ved IF. Jeg har for nyligt påbegyndt Paleo dieten, og har således droppet sukker og diverse dårlige kulhydrater. Det er helt enormt som det allerede har hjulpet på min eksem og min hud generelt.
    Jeg er dog stadig MEGET nysgerrig efter at høre om du fik gode resultater via din vandfaste?

    Igen må jeg give dig kudos for en fantastisk side, og super fedt initiativ :) Fedt at der er mennesker derude som dig, der på den måde viser storhed og omsorg for andre :)

  10. Sebastian siger:

    Ja det er det at smide fedt til en leg! :)

    Ang, eksem så må jeg indrømme at intermittent fasting ikke rigtig gør nogen forskel for mig, jeg har også levet ren paleo i perioder, heller ikke fordi det gjorde det helt store. Men der er jo også stor forskel på eksem.

    Jeg HAR dog gode erfaringer, med at droppe hurtige kulhydrater! Det gør mest for mig.
    Og så har jeg rigtig gode erfaringer med at supplere godt op med alle de vigtige vitaminer.

    Ang. vandfaste så må jeg desværre sige det ikke gjorde det store for mig, der er dog hvis du googler lidt, en del andre der har opnået helt vilde resultater med det, hvor eksem nærmest er forsvundet. Men det blev ikke mig :)
    Men en fed oplevelse, none the less.

    Tusind tak for de pæne ord! Det er rart, at høre lidt fra læsere :)

  11. A siger:

    Ih. Efter at være på diæt siden september – med en lille pause omkring julemåneden, besluttede jeg mig i går for at bulke, fordi jeg var kørt lidt træt i det hele. Jeg har smidt 10-11 kg. Jeg har ikke ret meget muskelmasse og har en fedtprocent på cirka 15 %.

    Så i går startede jeg med at smække mit kalorieindtag op til cirka +250 fra mit ligevægtsindtag.

    Min genetik gør sådan, at jeg er utrolig tynd på overkroppen, men har lidt fedt siddende på maven, siden og ballerne. Jeg vill gerne have det væk, men følte også bare, at jeg var klar til at vokse lidt.

    Nu har du gjort mig i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

  12. Sebastian siger:

    Hehe. Har aldrig været meningen at gøre nogen i tvivl! :)

    Jeg vil så sige at er du der i det irriterende område, nogle kalder det “skinny fat”, så er der tit ikke andet for, end at du bliver nødt til at bulke lidt også for at få noget muskel på kroppen.

    Hvis man ikke har super meget muskelmasse, er det simpelthen nødvendigt at tage det lidt i etapper. Bare husk de skal ikke være for korte.

    Men lyder til, at du fint kan bulke i 3-4 måneder, få lidt mere sul på kroppen, og så begynde at cutte igen.
    Bare bulk meget stille og roligt. Ingen grund til at gøre det for voldsomt.
    Sigt på 1-2kg om måneden vil være mit råd.

    Keep at it! Så skal resultaterne nok komme :)

  13. Brian siger:

    Det hele lyder meget interessant, da jeg selv gør alt for at komme ned i fedt% ved ikke helt hvad jeg ligger på da jeg kun har prøvet at måle på sådan en tanita vægt og de er sgu ikk særlig præcise ;-)
    Men tror jeg skal smide omkring de 5 % før six packen begynder at kigge frem, er 185 og vejer 85 så vægten er fin nok. Skal bare kun være i muskler og ikk så meget fedt :-D har kørt en del paleo og det har jeg tabt nogle kilo på, men svært at sige hvor meget i fedt og muskler. Styrke træner hver dag plus cardio da jeg har travlt mod sommeren ;-)
    Det der IF som i snakker om, hvor godt virker det kontra bare at køre paleo med lidt kalorie underskud? Og går det ikke udover ens muskelmasse når man ikke hele tiden giver dem noget protein at arbejde med??

    Fede sider du har lavet by the way :-)

    Hilsen Brian

  14. Sebastian siger:

    Hej Brian.

    Jeg vil sige, at det nok ikke gør den helt store forskel før du er rimelig langt nede i fedt%, det er min overbevisning i hvertfald, om du kører fasting eller ej.

    Men det med at man skal have flere små måltider om dagen, og “give musklerne noget at arbejde med” er virkelig intet andet end en gammel myte :)

    Prøv at læse lidt på leangains.com, der er mange fede artikler, og nok den bedste kilde til information om fasting, i hvertald til at kickstarte interessen :)

    Og tusind tak!

  15. Brian siger:

    Okay jamen tak for det :-) vil prøve at kigge lidt på den side så ;-) synes sgu ikk der sker nok, men er også meget kritisk :-D synes nærmest bare at mine muskler blir mindre igen og ikk rigtig synligt tab af fedt :-/

  16. Sebastian siger:

    Det er helt normalt Brian! Hvis din fedtprocent er over 10 ca. så vil du opleve det som at du bliver “mindre”, det skyldes naturligvis at der sidder fedt alle steder, også lige udenpå musklerne.
    Så længe du får nok protein (og sundt fedt) og træner hårdt, så er det ikke musklerne du smider bare rolig.

    Men indtil du kommer ned omkring de 10%, så vil man bare synes man bliver “mindre” hvilket selvfølgelig ikke er fedt. Omvendt når man så begynder at gå endnu længere ned vil man opleve at man føler man bliver “større og større” :)

    Bare hold ud! Det skal nok være helt hele værd :)

  17. Daniel siger:

    Hej Sebastian.

    Ved du om man kan gå på cut, når man har diabetes type 1?

  18. Sebastian siger:

    Hej Daniel.

    Der er helt sikkert mange faktorer i den sag, og jeg tør ikke udtale mig absolut da jeg ikke ved alverden om diabetes.

    MEN, det kommer i hvertfald an på hvad din fedtprocent er nu. Jeg ved da i hvertfald at det er meget sundt for folk med diabetes, ikke at være overvægtige. Så hvis du er overvægtig er det helt klart min mening at det vil være rigtig sundt for dig.

    Er du derimod mere normal, og gerne bare vil være helt cut, og måske komme under de 10%. Så tør jeg ikke sige hvad det betyder for diabetes.

    Men jeg er helt sikkert på, at hvis du undersøger sagen vil du finde svar. Kosten har i hvertfald alt at sige når man har diabetes. :)

    Håber det hjalp lidt, selvom mit svar er lidt svagt. Men kig rundt på et par af de store internationale fora, hvor der sidder nogle eksperter :)

  19. Rasmus siger:

    Hej!
    Super fed artikel.
    Jeg er virkelig i tvivl ón jeg skal cutte eller clean bulke?
    Jeg kørte IF over sommeren, hvilket gjorde jeg kom fra en fedtprocent på 15-16 stykker til en på 11 %.
    Jeg startede så på at clean bulke, men har før haft svært ved det.
    Denne gang er ikke rigtig nogen undtagelse. Jeg er tilbage på en fedt procent på 13 %. Jeg er nu lidt i tvivl om jeg skal fortsætte (enten indtil nytår eller indtil fedtprocenten siger 14), eller om jeg skal starte at cutte igen?
    Jeg er ectomorph, har en rigtig god appetit, lav forbrænding osv.
    Jeg er 178 og vejer pt. 70 kilo.
    Jeg indtager mellem 2600 og 3000 kalorier pr. dag.
    På forhånd mange tak for hjælpen!

  20. Sebastian siger:

    Hej Rasmus.

    Det bliver naturligvis et MEGET upræcist svar uden mere info, billeder ell. lignende. :)

    Men for mig at se lyder det da bare som om, at du skal fortsætte med at få opbygget noget muskelmasse! Og så prøve at tage så lidt fedt på som muligt i processen.
    Du har ikke ret meget fedt, og det vil ikke tage dig super lang tid at smide.

    Så fortsæt du bare det gode arbejde! Men let er det selvfølgelig ikke. :)

  21. Mads siger:

    Hej jeg har lige et spørgsmål! Jeg står i sammen situation. Jeg har en fedtprocent på 16-17 Jeg vil gerne tage på i muskler. Men når jeg bulker så bliver jeg tyk på maven! selv om mine arme ben osv bliver større. Så det her lyder fornuftigt. Jeg er 185 cm Vejer 76.5 om morgen uden at spise noget. fedt procent på 16-17 procent. Hvor meget skal jeg ned i vægt på for at komme ned på 8 procent? hvor mange kalorier om dagen. Jeg tænker på 2100? og hvordan bygger man op efter at have tabt 8 procent? når du så prøver at bygge muskler op vil det så ikke betyde du alligevel ryger op i fedtprocent? tak på forhånd.

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


syv × 5 =