september 18, 2012 1

Ligevægtsindtag beregning, og hvad ligevægtsindtag er.

Af i Kost og sundhed

Det er virkelig vigtigt hvis man gerne vil opnå sine mål indenfor fitness og styrketræning, hvad enten ens mål er at tabe sig eller opbygge muskler, at holde styr på de kalorier man tager indenbords! Her arbejder man med et tal kaldet ens ligevægtsindtag, du er sikkert stødt på det mange gange. Det er et tal for det antal kalorier du bør indtage for hverken at tage på eller tabe dig, altså lige præcis det antal kalorier du forbrænder på en dag, dit basalstofskifte og dertil lagt den energi du forbrænder ved alt det du laver i løbet af en dag. Men det behøver ikke være så avanceret!

Beregn ligevægtsindtag hurtigt

Der findes mange ligevægtsindtags beregnere på nettet, nogle mere præcise end andre, flere af dem bygger på nogle forsøg der blev lavet på mænd for 80 år siden, og er i mit hoved ikke specielt præcise. Det her er sådan jeg synes du simpelt skal beregne dit daglige ligevægtsindtag:

30-35 kcal/kg – Hvis du lever et almindeligt liv, uden nævneværdig motion. 

35-40 kcal/kg – Hvis du lever et ret aktivt liv, måske har et aktivt job ell. lign. Du dyrker lidt motion også.

40-50 kcal/kg – Hvis du dyrker meget motion. Tung vægttræning og lign. hård træning meget regelmæssigt.
bodylabslank Ligevægtsindtag beregning, og hvad ligevægtsindtag er.
That is it! Mere avanceret behøver det ikke at være. Hvis du har en pæn portion muskler så ligger du i den høje ende, er det hovedsagtligt fedt så i den lidt lavere ende. Men i sidste ende er det umuligt at ramme det præcis, ens ligevægtsindtag afhænger af en utrolig masse ting og er meget individuelt, så hvorfor overhovedet prøve med avancerede beregnere, synes bestemt ikke de er mere præcise.

Du skyder simpelthen på et tal ud fra ovenstående, og så spiser du lige præcis det antal kalorier dagligt og vejer dig med jævne mellemrum (hver eller hver anden dag) på samme tidspunkt, helst om morgenen, og efter 1-2 uger bør du enten have taget på eller tabt dig lidt. Derefter kan du så justere med et par hundrede kalorier og på den måde snævre det ind til at ramme ret præcis for netop DIG!

 

Husk at der skal være et mål med din træning og dit kalorie indtag. Når du derfor har fundet dit ligevægtsindtag med ovenstående ligevægtsindtag beregning, så sørg for at lægge enten kalorier til eller træk nogle fra, alt efter om du ønsker at tabe dig eller opbygge muskler. Det hører vidst til i et helt andet indlæg, men hvis du har travlt og skal hurtigt videre, så læg 300kcal oveni hvis du vil opbygge muskler, og træk 300-800 fra hvis du vil tabe dig, alt efter hvor hurtigt det skal gå.

Lignende indlæg:

Søgeord: , ,

1 kommentar til “Ligevægtsindtag beregning, og hvad ligevægtsindtag er.”
Tilføj din egen kommentar
  1. Sanne siger:

    Det er rigtigt du kan udregne et nogenlunde ligevægtsindtag på den måde som du siger. Men hvis man vil udregne sit ligevægtsindtag, burde man gøre det på en mere præcis måde synes jeg ihvertfald, da der også er forskel på hvordan mænd og kvinder skal regne det ud.

    Men ellers en fin blog :)

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


− otte = 0