september 15, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 1

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her:  Polyphasic søvn

I DAG ER DAG 1. 

Første dag med søvnforsøget polyfasisk søvn er gået, men mere om det det senere i indlægget. Jeg vil fremover holde logbog over mine dage, mine powernaps, hvordan det går osv. Og løbende selvfølgelig kommer med alle de tips jeg kan komme i tanke om, som kunne hjælpe andre med det samme. Først skal det siges, at det ikke er fremmed og helt nyt for mig, jeg har faktisk op til flere gange før sovert polyfasisk søvn i perioder på op til en måneds tid. Dog både mere og mindre tilvænnet, og helt tilvænnet har jeg nok aldrig været. Jeg har prøvet forskellige søvnmønstre både med og uden core søvn om natten, dvs. jeg i en periode faktisk kun sov 20 powernaps om dagen, intet andet.

Hvorfor ønsker jeg at sove polyfasisk? Helt generelt, er det jo bare fantastisk at være vågen 5 timer mere om dagen og være lige så frisk som normalt. Men de gange jeg har givet mig i kast med polyfasisk søvn, så har det også været fordi jeg har haft rigtig meget at se til og følt jeg virkelig mangler tid. Jeg har hele tiden sagt at hvis man bare bruger 5 timer ekstra på at spille playstation og se tv, så klarer man det først og fremmest ikke, og for det andet er det lidt mere meningsløst for mig, for det kræver også nogle ofringer at følge.

Man skal virkelig ville det, før det kan lykkedes. Men hvem kan ikke se det fantastiske i at være vågen 5 timer mere om dagen ? 35 timer om ugen! KVIT OG FRIT. Hvad kan du nå på det?

Denne gang ingen undtagelse, har for nylig startet endnu et projekt op, og i de andre virksomheder  er der rigeligt at se til. Så jeg lå en aften, lidt småtræt af at have arbejdet flere dage i træk fra morgen til aften uden at få nået det jeg egentlig gerne ville, og tog beslutningen at nu var det tid til polyfasisk søvn igen.

Om min søvnrytme først

Jeg vil sove Everyman 3, som dette søvnmønster kaldes, hvis du ønsker mere information om de forskellige søvnmønstre, fordele og ulemper mv. står det beskrevet i mit generelle indlæg om polyfasisk søvn.

Everyman 3 (E3) vil sige at jeg sover en core søvn på 3 timer om natten, og har 3 powernaps på faste tidspunkter i løbet af dagen. Alt i alt ender jeg så på 4 timers søvn om dagen. Min tidsplan ser således ud:

02:00 – Core (til 05:00)

10:00 – nap

17:00 – nap

22:00 – nap

Grunden til jeg har valgt lige præcis de tidspunkter, er meget en individuel sag. fx er jeg altid frisk og arbejder på kontoret, har møder og lignende i løbet af eftermiddagen, så en nap kl. 15 ville tit give problemer. kl 17 for mig er typisk lige mellem det værste arbejde som ikke bliver gjort hjemmefra, og så til aftensmad. Men vælg det, der passer dig! Om du har brug for lidt længere core, lidt flere naps eller lignende, er det også kun dig der ved, men find et søvnmønster og HOLD FAST i det. Ikke noget med at springe frem og tilbage, det er første vej til nederlag. Hvis du vil have flere konkrete tips til bedre at holde en søvnplan, så se det generelle indlæg om polyfasisk søvn.

Hvordan gik første dag?

Det er ingen hemmelighed, at første dag ikke er det fedeste. Jeg har i en lang periode sovet præcis 9 timer (brugt nedtællingsur) og gået i seng ved 23-00 tiden. Det har altid været nemt for mig at sidde til lidt ud på natten og arbejde, har aldrig været tidligt morgenmenneske, så at strække den til 02 er uden problem.

Men når vækkeuret første gang ringer kl. 05:00, er det ikke sjovt. Allerede de første 10 minutter var jeg klar til at give op på det her tåbelige søvnmønster og gå i seng igen. Det er VIRKELIG sjovt, og skræmmende på samme tid, hvordan ens hjerne altså bare IKKE fungerer på samme måde lige når man står op.

- Mit første tip, som jeg selv følger, er ALDRIG at tillade dig at “give op” den første time efter du er stået op. Det er fint hvis man ønsker at stoppe sin polyfasiske søvnrytme af den ene eller den anden årsag, men man må først senere på dagen beslutte at droppe det, det må aldrig være en impulsiv beslutning

Nå. Men tilbage til i dag.. Var i træningscenteret lidt i 7, og for h.. jeg var ikke super klar til at træne, ej heller speciel vågen de første timer inden jeg tog afsted. Men det blev en fin træning. Men igen, ens polyfasiske søvnrytme er på ingen måde startet, det eneste man har gjort indtil videre, er at skære 5 timer af sin nattesøvn icon smile Polyfasisk søvn logbog   Dag 1

Træthedsniveauet var lidt so and so indtil min formiddagsnap kl. 10, i startens sætter jeg mit vækkeur til 25:00 minutter, fremfor kun 20, fordi det i starten liiiige tager lidt længere tid at falde i søvn. Stille og roligt skærer jeg så et minuts tid af vækkeuret på mine naps. Det har virket godt for mig. Nappen klokken 10 var ikke fantastisk, jeg tog lidt tid om at falde i søvn, og efter kun 15 minutter blev jeg vækket af et opkald på min telefon. Overvejer om jeg skal slukke den eller lade være, må se om det bliver et problem.

Op og i gang, og henad 11 tiden blev jeg MEGET mere frisk. Hele eftermiddagen var super.

Min eftermiddags og aftennaps, var ikke dårlige som sådan, men rammer ikke REM søvn endnu og får ikke super meget ud af dem. De er dog stadig forfriskende og tiltrængte.

Sengetid nu, og gør klar til en formegentlig hård dag i morgen.

Se resten af min logbog indlæg:

Lignende indlæg:

Søgeord: ,

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


8 × tre =