september 15, 2012 5

Polyfasisk søvn – ALT du bør vide, tips og min erfaring

Af i Polyfasisk søvn

Polyfasisk søvn! På engelsk Polyphasic sleep. Har glædet mig lidt til at lave dette indlæg, ja jeg synes det er utrolig fascinerende. Det ender nok med at blive langt! Men jeg vil gerne lidt i dybden me det. P.S. Der er nederst i indlægget links til alle mine logbogs indlæg over hele min tilvænning. Jeg har selv sovet polyfasisk af flere omgang, og er i øjeblikket i gang med Everyman 3, se i bunden af dette indlæg. Kort sagt, hvad er polyfasisk søvn? Poly betyder som de fleste ved nok “flere”. Det er simpelthen er ord der dækker for at sove flere gange i løbet af dagen i stedet for bare 1 gang som er normalt (det kalder man monophasic). Hvad får man så ud af det?

Du sover kun 2-5 timer om dagen, og er præcis ligeså frisk som ellers. Det giver altså mulighed for nærmest latterligt mange ekstra vågne timer om dagen/ugen/året. Når man sover er man ikke vågen, og det er derfor “spildtid” så at sige, nogle mennesker vil måske sige “jamen jeg elsker at sove”, det er dog en ulogisk sætning hvis du spørger mig. Man elsker formegentlig at gå i seng, at stop på, at snooze lidt om morgenen, eller lignende. Selve det at sove er ikke noget man opfatter. Personligt sover jeg for tiden 4 timer om dagen. Det giver mig altså 28 timer ekstra om ugen kontra en normal 8 timers søvn! Hvad ville du bruge 28 ekstra timer på? Man kan nå VIRKELIG meget!

Der hvor jeg blev introduceret til polyfasisk søvn var for halvandet års tid siden, da jeg faldt over en udsendelse på TV2, hvor en af de høje herrer hos Carlsberg (mener jeg), gik med til et eksperiment. Han begyndte at sove polyphasic, 5 timer om dagen mener jeg, og efter 30 dage var hans sundhedstegn faktisk en smule forbedret, og han havde nu mere tid til hans familie! Han fortsatte med at sove sådan. Personligt elsker jeg udfordring og den slags “life hacks” så jeg hoppede på med det samme!

 Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring

Hvorfor kan man sove mindre?

Først og fremmest skal det siges, at det ikke er et område der er voldsomt studeret, der findes derfor ingen studier der som sådan beviser noget fast hverken ret meget for eller imod, der er heller ikke lavet egentlige eksperimenter på en gruppe mennesker. I det store hele mener man at man ved hvorfor det hænger sammen, og der er mange ting omkring søvn som man er sikre på. Men, det er altså uudforsket område! icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring En ting er sikkert, det virker! (Dog er det ikke for alle), men det kræver nogle ofringer da man skal være ret præcis med sovetidspunkter, men mere om det senere.

I dyreverdenen er der mange dyr der sover polyphasic, de fleste faktisk. Og os mennesker sover det første år af vores liv også polyphasic, vi ved nok allesammen hvor irriterende det er skulle følge en baby’s søvnmønster. Men man kunne nok tilvænne sig polyfasisk søvn i den periode icon biggrin Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring

Teorien er at man for mange tusinde år siden som mennesker bare valgte at sove/slappe af, for at bevare energi. Eftersom det er mørkt om natten og vi ikke kan se godt i mørke, var det bedre at spare på energien. Jeg snakker om helt tilbage hvor man jagede føde osv, der var det jo vigtigt ikke bare at brænde kalorier for at brænde dem. Og så sidenhen har mennesker bare “hængt ved” den måde at sove på. Hvis vi lige skal hænge lidt fast i stenaldermanden stadigvæk, dengang var ALT fysisk arbejde hele dagen lang, man brændte derfor en hel masse energi, og mad hang ikke på træerne, så det var vigtigt at spare på energien. I dag har vi adgang til mad (energi) som det passer os, og vores fysiske arbejde er meget begrænset, så vi har ikke længere brug for alle de “energibevarende” stadier af søvn.

Vi ved at når vi sover så sover vi i intervaller af ca. 1,5 time. Og kommer ind i mange forskellige stadier fra let søvn til dyb søvn og til REM søvn, og de fleste af dem faktisk stort set ligegyldige, jeg kan godt lide bare at betragte dem som stadier hvor man sparer energi, men ikke “opbygger” noget energi. Man ville opnå det samme med meditation, som mange blander med polyfasisk søvn, og som har mange andre fordele.

Når vi powernapper i løbet af dagen, lærer vi at ryge direkte ned i dyb og REM søvn, det som betyder noget. Man vil nok ikke få helt så meget dyb/REM søvn heller, altså lets face it, som man ville med 8 timers nattesøvn. Men man kan vende kroppen til stort set alt, og sart er den ikke, og det er MEGET lettere at skære i sine nattetimer med powernaps end det er på et monofasisk søvnmønster.

Man har en ide om, som er bakket op af praktisk erfaring fra mange mennesker, at den bedste længe på powernaps er ca. 20 minutter. Så får du alt det REM søvn du ellers ville få ved en 1,5 times søvncyklus når du er tilvænnet. Og det er vigtigt når man powernapper ikke at komme i for dyb søvn, for det er meget sværere at stå op fra! (Derfor findes der fx. praktisk talt ingen, der sover Dymaxion)

REM søvn, dyb søvn, og hvad der er vigtigt

i REM søvn, Rapid-Eye-Movement søvn, drømmer vi, og det er her vi virkelig ophober energi. Det er det vigtigste søvnstadie for os.

Dyb søvn er det andet vigtige stadie. Dyb søvn har mest betydning for udvikling af hjernen er der meget der tyder på, det er derfor vigtigst i vores yngre år, også en grund til at man bør sove mere som barn. Efterhånden som vi bliver ældre formindskes nødvendigheden af dyb søvn. Det er dog stadig vigtigt at få, men der bliver skåret lidt i dyb søvn med et polyfasisk søvnmønster, medmindre man selvfølgelig tager en af de meget milde søvnmønstre.

De forskellige søvnmønstre der virker!

Det er meget få søvnmønstre som faktisk virker, det er vigtigt for at kroppen kan vende sig til polyfasisk søvn at man sover ret præcist på de samme tidspunkter i døgnet! Man kan derfor ikke bare sove 3 timer om natten og tage et par powernaps på tilfældige tidspunkter i løbet af dagen, det er her man virkelig skal ofre noget, og ikke alle kan få det til at fungere.

Den engelske wikipedia har en fin oversigt over de kendte søvnmønstre her, så lad os bare poste det.

Monophasic ≈8.0 h 8 hours major sleep episode.
Biphasic ≈6.3 h 6 hours major sleep episode and one 20 minute power nap.
Biphasic (90-minute nap) 6 h 4.5 hours major sleep episode and one 90 minute nap.
Everyman (with 2 naps) 5.2 h 4.5 hours major sleep episode and two 20-minute power naps.
Everyman (with 3 naps) ≈4 h 3-3.5 hours major sleep episode and three 20-minute power naps.
Everyman (with 4 – 5 naps) ≈3 h 1.5 hours major sleep episode and four to five twenty-minute power naps.
Dymaxion 2 h Four 30-minute naps (every 6 hours).
Uberman 2 h Six 20-minute naps (every 4 hours).
LANGT de fleste når man snakker om polyfasisk søvn, snakker om et søvnmønster af enten EVERYMAN, eller UBERMAN. Everyman vælger langt de fleste (som mig også) at sove Everyman 3, 4 timer total søvn om dagen. Har man mod på det kan man med uberman komme helt ned på 2 timer, men så sover man ALDRIG mere end 20 minutter, og det er hårdt at tilvænne sig til. Det bliver ikke nemme 3 uger lad os sige det sådan! Man siger det tager ca. 3 uger at blive tilvænnet for de fleste, hvorefter man skulle være præcis ligeså frisk som med et normalt søvnmønster på 8 timer.
EVERYMAN: Det vil være det søvmønster der passer bedst på langt de fleste mennesker, og kan få det til at hænge sammen med en hverdag. Personligt får jeg min dybe søvn fra 02:00-05:00, og powernapper kl. 10, 15 og 22. Det er vigtigt at man er fast med sine tidspunkter for powernaps, men man dør ikke af at misse en enkelt.
UBERMAN: Her sover man aldrig mere end 20 minutter hver 4. time, og her sover man MEGET fast! Det er virkelig vigtigt for at dette søvnmønster virker, at man aldrig sover mere end 20 minutter. Man siger at hvis man sover over sig bare en enkelt gang, kan man næsten ligeså godt starte forfra med at tilvænne sig. Det er meget få som har været tilvænnet dette søvnmønster. Steve pavlina var en af dem. Du kan læse om det her.

Lidt leg med tallene, hvor meget god søvn får man egentlig?

Man snakker normalt kun om REM søvn, der er det vigtigste for os. Dyb søvn betyder også noget for os, og det får vi kun i vores core, men man får stadig mere dyb søvn i sin core søvn end man gør ved et normalt 3 timers interval på en lang nat. Ved en normal 8 timers søvn, rammer man REM søvn hver 1,5 time, dvs. 5 gange REM søvn for normale mennesker. Jeg tager i dette tilfælde lige udgangspunkt i Everyman 3, men samme gælder for de andre søvnmønstre.

Når du sover dine 3 timers core søvn om natten, rammer du REM søvn 2 gange. Så tager du dine 3 faste powernaps, og her lærer kroppen at hoppe DIREKTE ned i REM søvn, så det er faktisk 20 minutters koncentreret rem søvn, der er ligeså effektivt som en normal 1,5 times cyklus (set i REM’s synspunkt). Så her rammer ud REM 3 gange.

I alt rammer du med Everyman søvn, REM søvn 5 gange, præcis ligesom før, men kun på 4 timers søvn!

Det giver mening, ikke? icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring

Min erfaring med polyphasic sleep

Jeg har sovet polyfasisk af flere omgange, første gang jeg lærte om det sprang jeg direkte ud i Everyman 3. Der går altså noget tid, hvor man skal vende sig til at powernappe! At lære kroppen at falde hurtigt i søvn osv. Så derfor er det føste gang man springer ud i det er det absolut noget sværere end 2. gang, 3. gang osv. De fleste skal bruge et par forsøg på at tilvænne sig.

Jeg sov sådan i ca. 1 måned med enkelte fuckups undervejs med lidt soven over mig osv.. Mindes jeg blev lidt træt af at få det til at passe til min hverdag, og droppede det igen, for now.

 Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring

Senere på året prøvede jeg kræfter med Uberman, og sov faktisk i en periode på 2-3 uger kun enkelte gange mere end 20 minutter (når jeg kom til at sove over mig). Nat og dag forsvinder fuldstændig! Dagene bliver afsindigt lange, det er helt vildt. Men det vil ikke være noget jeg nogensinde blev bidt af at sove permanent, men nu har jeg prøvet det.

Jeg har brugt Everyman 3 en enkelt gang tidligere også, fordi jeg simpelthen havde så travlt med arbejde at jeg kunne bruge de ekstra timer, og så er det altså LÆKKERT at have 5 timer ekstra i døgnet! Også selvom det ikke er helt nemt at tilvænne sig. Jeg har altid haft det sådan at jeg synes det fascinerende, og jeg kunne sagtens se mig selv sove sådan, men det skal give mening! Jeg gider ikke være vågen 5 timer ekstra i døgnet, for så er se TV dem allesammen væk. Så er ofringerne med faste powernaps ikke det vær.

OG NU ER JEG SÅ PÅ DEN IGEN! icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring Sover lige nu Everyman 3, 4 timer om dagen, og jeg har følger en mindre logbog her på bloggen. Du kan trykke på kategorien “polyfasisk søvn”, eller se tabellen for indlæg nedenfor. Denne gang begyndte jeg også, fordi jeg havde utrolig travlt med arbejde og de projekter jeg har gang i, så der var bare ikke tid nok i 24 timer. Kender du det? Og tro mig når jeg siger, at 5 timer eksta vågen om dagen, er lang tid! Se nederst i dette indlæg, links til alle mine logbog indlæg.

Hurtige tips til dig der gerne vil prøve

Man kan google sig til mange forskellige tips omkring polyphasic sleep, hvordan man bliver bedst tilvænnet osv. men jeg vil lige holde det lidt kort her bare så indlægget ikke bliver ALT for langt … …. .. For sent.

- Fast stå op rytme. Det hjælper meget at have en fast rytme! Så man kører på “autopilot” lige når man står op, og ikke begynder at snooze.

- Pas på dig selv efter søvn! Du er ikke dig selv! Jeg har TIT haft lyst til at droppe hele det her søvnmønster når vækkeuret ringer kl. 5, det virker altid som en tåbelig ide lige de første 10 minutter man er vågen. Hæng i.

- Læg dine powernaps i løbet af dagen, på tidspunkter hvor du mindst regner med at få planer. Jeg har fx min eftermiddags skubbet en time til kl. 17 fordi det er oftest lige mellem arbejde og at jeg “skal noget”

- Find dig noget at give til! Jeg mener, virkelig! Under tilvænning er det sidste du ønsker at læse en bog, du sover med det samme. Og det samme gælder med almindelig fjernsynskiggeri. Så find dig noget du kan gå op i! Lære at spille guitar, noget du altid har kunnet tænke dig.Det er godt at have forskellige aktiviteter planlagt. Og for mig hjælper det at træne i de helt tidlige morgentimer, for det er der det er sværest at “finde noget at give sig til”. Heldigvis kan jeg også sagtens arbejde.

- Læs på trypolyphasic.com icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring Det har jeg været glad for, og har også haft en logbog derinde i mit første forsøg. Og sørg generelt for at støve nettet tør for tips til polyphasic sleep. Og læs hele Steve Pavlina’s logbog på hans hjemmeside.

Min tilvænning til Everyman 3, og logbog herom

Har skrevet logbog over min tilvænning til Everyman 3 som jeg sover nu. Alle logsne er spækket med tips og tricks! Og jeg vil absolut anbefale at man læser i hvertfald hurtigt henover de fleste, for mange af de ting jeg har skrevet om, kommer du nok også ud for icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring Og så har jeg prøvet at decidere inkludere minimum 1 konkret tip i hvert indlæg. God fornøjelse!

Jeg vil MEGET gerne høre hvis du synes der mangler noget i artiklen, og ligeledes, om du er klar på at prøve kræfter med det!! icon smile Polyfasisk søvn   ALT du bør vide, tips og min erfaring ?

Lad mig høre hvordan det går.

Lignende indlæg:

Søgeord: , , ,

5 kommentarer til “Polyfasisk søvn – ALT du bør vide, tips og min erfaring”
Tilføj din egen kommentar
  1. Mortensk siger:

    Jeg må bedrøve dig med at jeg synes polyfasisk søvn lyder som en ekstremt dårlig ide .. men altså fred være med det, du er sikkert også ung og uden børn osv.

  2. Sebastian siger:

    Hej Morten.

    Jeg har helt respekt for at du synes det lyder som en dårlig idé :) Det er der delte meninger om, men der er umiddelbart intet der beviser noget frem eller tilbage. Mange trives godt med det, og jeg finder det naturligt, som jeg også har skrevet lidt om i posten.

    Men om jeg har børn osv., har dog intet at gøre med om det er sundt for kroppen eller ej, men blot noget at gøre med hvor godt det passer i ens hverdag. :)

    Men nej, jeg har ingen børn. Jeg har mig en sød kæreste, og for tiden ikke helt så travlt, hvilket også er derfor jeg PT ikke sover polyfasisk.

    Man skal have en grund til det, ellers kan man ligeså godt lade være.

  3. Jeg sover polyfasisk, er 38 og har børn – så det kan godt lade sig gøre at sove sådan selvom man er delvist oppe i årene, etc.

  4. Richard siger:

    Hej,

    Seth – en noget kontroversiel personlighed vil mange nok mene, men han er for mig en af de største og mest troværdige kilder til viden (jeg har selv prøvet mange af hans metoder af – og de virker) har skrevet et kapitel om søvn m.m. i bogen “Seth Speaks” af Jane Roberts. Han skriver direkte at man faktisk kan undgå mange sygdomme, både fysiske og mentale, gennem polyfasisk søvn. Kapitlet kan downloades her hvis nogen er interesseret:

    http://miscfiles.net/temp/0001/Seth_Speaks_sleep.pdf

    Hvad angår såkaldte “videnskabelige eksperter” så er det min erfaring at det ofte er dem der ved mindst om tingene når det kommer til stykket – paradoksalt nok… :)

    m.v.h
    Richard

  5. Sebastian siger:

    Tusind tak for din feedback Richard! Rigtig spædende link. Det vil jeg få læst ved lejlighed.

    Og ja, det er absolut også min erfaring, at man ikke ligefrem skal stole på hvad alle eksperter siger er fakta. De er typisk utrolig ensporede i deres holdninger.

    Man kommer langt ved at være åben og lytte til hvad andre mennesker har at sige.
    Vi lever trods alt i informationstiden, det er ikke forbudt at tillægge sig ny viden fra tid til anden. :)

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


3 × ni =