marts 16, 2012 2

Nye afgiftsregler på biler, hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Af i Inspiration! Nå dine mål
firmabil Nye afgiftsregler på biler, hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Er glad for, vi købte firmabil for et halvt års tid siden! icon smile Nye afgiftsregler på biler, hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Ja alle er vel efterhånden klar over, at der kommer nye afgiftsregler på markedet som især kommer til at påvirke leasing- og demobiler. Jeg gav mig til at sætte mig lidt ind i det, da det var umuligt for mig at hitte hoved og hale i det icon smile Nye afgiftsregler på biler, hvad betyder det for dig og din virksomhed? – Så hvad betyder de nye afgifter egentlig for dig, både privat og for din virksomhed?

Først og fremmest skal det siges, at der ikke ligger noget endeligt på bordet endnu (16-3-2012), så helt fast kan man selvfølgelig ikke sige hvad det betyder. Men skatteministeriet har dog udtalt at de nye regler om registreringsafgift på biler vil indbringe omkring 1 milliard kroner, det samme beløb som de vil putte i offentlig transport.

1 milliard? Det er jo alligevel en slant, og nogle skal jo betale for det. Men hvem og hvordan?

Alt om de nye registreringsafgifter

For at forstå hvorfor reglerne bliver indført, skal man vide at salget af leasin- og demobiler nu er oppe på ca. 50% af HELE bilmarkedet, og det er immervæk meget. Grunden til fidusen om demobiler, er at forhandlerne kan købe biler hjem til kun 9% ekstra afgift, hvis det er til demobrug til private. Dvs. biler som man “låner” til at prøvekøre osv.  De biler kan de så senere hen sælge som “brugte” biler, og derfor er der rigtig mange penge at spare, hvis man stod og skulle se på ny bil, og lige købe en med lidt kilometer på bagen som har været brugt på demobil. Det er klart at det er noget både forhandlere og private tjener penge på. Med leasingbiler betales afgiften løbende, og i alt når leasingbiler i dag op på at betale omkring 39% registreringsafgift når leasingperioden er slut.

Det er nu det, staten gerne vil fjerne, hvordan præcist og hvor meget vides selvfølgelig ikke, og gøre markedet mere lige og mere transparent. Fremover skulle det fx gerne være muligt at se på nettet, tydeligt, afgiften for samtlige biler. Noget der i dag kan være lidt kringlet.

Hvad betyder det for dig?

Rent privat: Er du glad for bare at gå ned til dine lokale forhandler, forhandle en pris og så køre afsted i din spritnye bil, så kommer det ikke til at ramme dig. Har du været lidt en tilbudsjager, og nydt godt af at købe brugte demobiler, ja så er det selvfølgelig slut nu og du må ty til almindelige brugte biler.

Privatleasing bliver også dyrere, og jeg tror rent personligt, at privatleasing nu bliver lidt mere en døende race. Leasingselskaberne har STADIG den fordele, at de kan betale registreringsafgiften på bilen fordelt over leasingperioden, men de kan nu ikke længe købe biler uden (stort set) registreringsafgift.  Rent privat har det ikke ligeså mange fordele at lease som det har erhvervsmæssigt, det er lidt en kringlet snak, men ting som likviditet har mere at sige. Jeg havde svært ved at lure den, da vi stod og skulle købe ny firmabil hos VW, men jeg er dog i dag overbevist om, at den finanseringsleasing vi fik sat op, var klart det bedste valg. Men rent privat, skulle du dog også gerne få lidt nemmere ved at gennemskue markedet fremover, det er i hver tfald statens mission, hvis du følger med i den slags.

Her kommer catchen, og der hvor det bliver surt! Fordi registreringsafgiften stiger, stiger dit beskatningsgrundlag også hvis du kører rundt i en firmabil som du bruger privat. Og det kan jo hurtigt blive en dyr affære. Virksomheder kommer i fremtiden til at købe mindre biler, det er helt sikkert.

Man regner med, at en typisk firmabil vil for den private ansatte, koste 1000kr mere at køre i om måneden, i beskatning. Ouch! Det gælder selvfølgelig først aftaler indgået i fremtiden, og ændrer ikke på nuværende aftaler, bare rolig. Men mon ikke, næste gang du skal have firmabil, nøjes med en lidt mindre.

Hvad betyder det så for mit firma?

Ja, kort sagt betyder det meget dyrere leasingbiler. Det vil nok stadig være den bedste løsning for langt de fleste at lease, men nu bliver det bare dyrere. Jeg tror det er her at meget af gildet skal betales. Mere er der vidst ikke at sige om det.

Hvad koster det, et slag på tasken, i hårde tal?

“Skatteministeriet forventer, at det samlede provenu fra registreringsafgiften vil stige det, der svarer til 20.000 kr. per bil som følge af lovændringen.” Står det på FDM’s hjemmeside.

Hvad man så lige skal tyde og forvente af det, er jo svært at svare på, men personligt tror jeg måske ikke det er HELT så galt som jeg først havde antaget.

Jeg vil i hvertfald stadig lease min næste firmabil, selvom jeg skal betale 20.000 ekstra over de 3 år.

 

Kender du til mere uddybende med den nye registreringsafgift, og hvad er dine tanker. Er det fair, er det unfair, at markedet nu bliver fladet ud?

Lignende indlæg:

Søgeord:

2 kommentarer til “Nye afgiftsregler på biler, hvad betyder det for dig og din virksomhed?”
Tilføj din egen kommentar
  1. Jan Hervig Nielsen siger:

    Hej igen Sebastian.

    Jeg har lige et SKÆVT indspark til dit indlæg.

    Jeg ved intet om firmabiler, så indlægget drejer sig om biler til privatpersoner.

    Afgifterne på de mest CO-2-fattige og klimavenlige privatbiler er efter min mening for store. Lavtlønnede personer og familer bør nemlig have råd til en sikker bil af længden 375-425 cm. Biler af den størrelse kan nemlig laves mere sikre end de helt små biler.

    Ved at gøre disse biler billigere, kan vi højne trafiksikkerheden for personer og familier i lavtlønsgrupperne.

    Venlig hilsen

    Jan Hervig Nielsen
    Ideudvikler
    Projekt Trafiksikkerhed
    ( og Projekt Smørhul )

  2. Sebastian siger:

    Hej Jan.

    Jeg giver dig helt ret :) Generelt synes jeg at afgifterne på biler i Danmark bare ER helt hen i vejret. Men det burde helt sikkert sættes ned især på de CO2 venlige biler.

    Der var jo også et forslag heromkring, omkring årsskiftet. Men det ville samtidig betyde at “ikke CO2 venlige biler” skulle betale hele gildet, så “almindelige” biler med en lidt større motor end 1,2, blev latterligt dyre.

    Og snakker vi lidt større Audier og lignende, ja så blev det det helt hen i vejret. Et eller andet sted på afgiftsgildet jo stoppe, det er i forvejen det højeste i verden :)

    Men der burde skæres ned på CO2 venlige, absolut enig.

    Forskellen på erhverv og privat, er blot at registreringsafgiften er lavere, hvis du kan nøjes med en bil på helt gule plader, altså ren erhverv.

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


5 × fire =