juni 21, 2012 6

Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!

Af i I træningscenteret, Kosttilskud

Skærmbillede 2012 07 12 kl. 17.31.21 225x300 Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!
Faldt over spørgsmålet et andetsted, og så kom jeg i tanke om at det brugte jeg selv noget tid på at undersøge og tænke over i sin tid. Men det kan i virkeligheden besvares så let, så tænkte det skulle i ikke snydes for! icon smile Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!

Det ENESTE tidspunkt hvor jeg anbefaler at man putter hurtigoptagende kulhydrater i sin shake, er omkring sin træning. En lille smule inden træning, og mest efter træning. That is it. Ikke noget med at putte dem i dine mellemmåltids shakes, der har de intet formål.

Så hvad er forskellen på maltodextrin og duesukker?

Det kan faktisk siges rigtig kort, der er INGEN! icon smile Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge! (set fra et rent praktisk synspunkt, selvføglelig er der forskel i den kemiske sammensætning, og smag, mere om det senere) Hvis jeg skal prøve at gøre det helt kort, og ret mig endelig hvis jeg tager fejl, det sker ind i mellem icon smile Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!

Så er druesukker =simpel glukose. Det er sådan set bare et andet navn for glukose. Glukose er meget hurtigoptagende, lige præcis som vi har brug for efter træning.
Når man indtager maltodextrin, bliver det optaget som glukose i kroppen, præcist ligeså hurtigt. Så for lige at sige det endnu engang, og slå det helt fast. det er LIGEGYLDIGT, hvad du putter i din shDer hvor det forvirrer mange, er måske det lidt underlige navn, maltodextrin. Men

faktisk er det også bare et helt simpelt kulhydrat, som bare bliver fremstillet på en lidt anden måde, fra stivelse.
 Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!

Den forskel, der er på maltodextrin, og drue sukker er….

Smagen.

Druesukker smager meget sødt, ikke helt så sødt som raffineret sukker, men tæt på.

Og maltodextrin smager af stort set ingenting.

Så det er faktisk bare smag og behag icon smile Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!

Personligt foretrækker jeg maltodextrin, jeg bruger det fra bodylab, og har før i tiden brugt det der er at finde på getbig’s hjemmeside. Det betyder ikke så meget hvor det kommer fra, det er ikke en af de produkter, hvor der bliver puttet andet i forskellige steder.

Jeg vil, hvis jeg skal komme med en anbefaling, anbefale maltodextrin. Det bliver MEGET sødt, med druesukker i sin shake, hvis man som mig indtager ca. 25-40g pulver efter træning. Her kan du købe, det kosttilskud JEG bruger.

Lignende indlæg:

Søgeord: , ,

6 kommentarer til “Maltodextrin eller druesukker i shake? Det bør du vælge!”
Tilføj din egen kommentar
  1. jan siger:

    Godt tip! Jeg har faktisk også selv eksperimenteret lidt med det samme :-)
    Så vidt jeg kan se er du også iværksætter?

  2. Sebastian siger:

    Det kan du tro, jeg er :)

    Jeg har altid brændt for, at skabe noget selv.

  3. Tue siger:

    Fint tip :) Men er 40 g pulver efter træning ikke lige i overkanten?

    Tue

  4. Sebastian siger:

    Hej Tue.

    Tjaa, tjoo. Det er lidt en smagssag, jeg vil hellere have lidt for meget end lidt for lidt.. Jeg skal alligevel have en ordentlig portion kalorier lige efter træning, så at hente lidt af dem i shaken passer mig fint.

    For tiden, tager jeg dog 30/30.
    Og tror ikke det komer sig så nøje :-)

    Det er jo bare hvad det er, kulhydrater og proteiner i pulverform.. Om du spiser lidt mindre pulver og tar et par stykker frugt i stedet, eller omvendt, kommer ikke til at betyde noget.
    (Jeg ville dog aldrig erstatte pulveret helt)

  5. Ole siger:

    Vil du sige at den bedste “efter træning drik” er den der står på bodylabs hjemmeside med Bodylab Carbs http://www.bodylab.dk/shop/bodylab-carbs-3-184p.html, jeg synes også jeg har læst om nogen der blander Creatin i ??

    Ved du også hvor længe en gang Whey protein pulver holder uåbent, jeg har en 2 år gammel bøtte stående der hjemme.

    Ole

  6. Sebastian siger:

    Hej Ole.

    - Kulhydrater er kulhydrater langt henad vejen. De skal bare gerne være hurtig optagelige, og pulver er nok det hurtigst optagelige du kan få.
    Jeg foretrækker helt klart en bytte som fx Bodylab Carbs, og blande i min shake. I princippet kunne du godt drikke noget juice. :)

    - Kreatin er rigtig godt ja, kan jeg bestemt anbefale, (jeg har også skrevet en post om det) men det er helt ligegyldig hvor og hvornår du tager kreating i princippet :) Det bliver i musklerne længere tid, og tager du det ca. 1 gang dagligt så har du dit behov dækket hele dagen. Så om du tager det om morgenen, aftenen, i din shake, eller hvad du ellers foretrækker, det er ligemeget :)
    Men du kan sagtens blande det i dine Carbs ja. Nogle siger også at kreatin bliver bedre optaget, hvis man tager dem sammen med hurtige kulhydrater :) Om det er sandt skal jeg ikke kunne sige.

    Jeg ville købe kreatin for sig selv, det har de vidst også på Bodylab. “Kreatin monohydrat”. Grunden er at så kan du veje det af og få præcis det du har behov for. Hvis man bare køber et blandingsprodukt med kreatin i, er det sværere at ramme præcist. For meget kreatin er dog ufarligt, men spild af penge.

    - Der skulle gerne stå en mindst holdbar til dato på din bøtte? :) Det står vidst nok på låget mener jeg.
    Hvis den er åben, er den dog for gammel.

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


+ tre = 8