september 12, 2012 0

Kreatin kur – Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin?

Af i I træningscenteret, Kosttilskud
Skærmbillede 2012 07 12 kl. 17.30.281 Kreatin kur   Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin?

Mit kreatin fra bodylab. Klik på billedet for at købe.

Det var på tide med et indlæg om kreatin, da det er et af de mest populære kosttilskud til folk der går op i bodybuilding og vægttræning, og sjovt nok har folk altid en masse spørgsmål til det selvom det har været fremme rigtig længe. Det står altid på toppen af lister over “best supplemenets to build muscle” osv. Og det er da heller ikke uden grund. Indlægget hedder kreatin kur da man kører det i perioder ad gangen ellers mister det sin effekt.
Kreatin er absolut det mest vel dokumenterede og brugte kosttilskud der er, og det virker. Det virker endda i en sådan grad at det er direkte mærkbart ret hurtigt, og det er sjældent for kosttilskud. Glutamin og alle de andre, er ikke rigtig noget man mærker noget til, om de virker eller ej skal man bare lidt stole på.

Men lad os bare springe ud i det! Jeg vil gerne dække alt i forbindelse med en kreatin kur, heldigvis er det ret lige til, og hvis vi springer alt det meget tekniske over som alligevel er kedeligt og irrelevant, så går det hurtigt! icon smile Kreatin kur   Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin?

Kreatin kur – hvordan virker kreatin?

MEGET kort, hvad kreatin egentlig er. Jeg interesserer mig personligt ikke alverden for den kemiske del i det, men mest at det virker og er helt ufarligt.

Men… Når vi løfter tungt bruger vores muskler ATP, altså energi. Men der er ikke opbevaret ret meget ATP i musklerne, så når du måske når til dine 4 reps i squat har du opbrugt al din ATP i musklerne. Så skal kroppen lynhurtigt generere noget nyt, og det er her kreatin går ind og bliver til ATP, det løber selvfølgelig også tør på et tidspunkt men hvis du har ophobet en del mere kreatin i dine muskler så kan du måske tage et par reps mere i alle øvelser. Og det er lige præcis her man lynhurtigt kan mærke at kreatin virker.

Vi får ikke ret meget kreatin gennem vores almindelige diet, og det er derfor for langt de fleste mennesker fornuftigt at tage kreatin kosttilskud og køre en kreatin kur løbende. Vi har dog en mæthedsgrad i musklerne som ikke er utrolig høj, så selvom det er helt ufarligt at tage mere kreatin en det jeg anbefaler længere nede, giver det ingen mening fordi det bliver bare udskilt med urin alligevel.

Der er absolut ingen bivirkninger ved kreatin, det er helt ufarligt. Man udskiller bare overskydende gennem urin. MEN, der er mange der hurtigt tager et par kilo på når man begynder på en kreatin kur, især hvis man kører en såkaldt loading fase. Det skyldes at kreatin binder væske, så man binder hurtigt et par ekstra kilo vand i musklerne hvis man har manglet kreatin. Men så snart man stopper med sin kreatin kur så forsvinder de hurtigt igen. Det betyder dog IKKE at ens dyrbare muscle gains forsvinder, det er bare vandet der er bundet til kreatinen.

body gene Kreatin kur   Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin?

Hvor meget kreatin skal jeg tage?

Der er to måder at køre en kreatin kur på, og det er helt op til personligt valg hvad man ønsker.

1. Man kan køre en loadingfase på ca. 4-5 dage, hvor man tager ekstra meget kreatin. På den måde bliver musklerne lynhurtigt fyldt op med kreatin, og derefter tager man noget mindre bare for at vedligeholde.

2. Man kan bare starte med at køre med vedligeholdelsesniveau, så går der bare længere tid, måske 20-25 dage, før ens muskler er mættede.

Det er egentlig bare et spørgsmål om præference. Hvis man ikke har noget imod at bruge lidt ekstra penge på det ekstra pulver, anbefaler jeg at loade.

SÅ MANGE GRAM KREATIN SKAL DU TAGE:

- i loadingface, 15-20g kreatin om dagen. Er du en lille fyr/kvinde, så tag 15g. Er du noget større i det så tag 20g. Det kommer sig ikke så nøje det er min mening i loadingfacen.

- Vedligeholdelses efterfølgende, tag 2-5g om dagen. Er du en lille fyr/kvinde, så tag 2-3g. Er du noget større i det så tag 4-5g.

Egentlig er de fleste dækket fint ind af kreatin ved bare små 2 gram om dagen. (nogle steder anbefaler 0,03g per kg kropsvægt). Men de ekstra par gram koster ingenting, og så er du sikker på at være dækket ind. Al overskydende kreatin bliver bare udskilt i urin, 100% ufarligt.

Det kører man så i kure, en såkaldt kreatin kur, i typisk ca. 3 måneder. Hvorefter man holder en pause og kører en kreatin kur igen. Igen, for at sikre at effekten ikke forsvinder.

Hvornår skal jeg indtage kreatin?

Det er faktisk helt ligemeget hvornår på dagen det indtages, men der er noget der tyder på at kreatin optages meget bedre sammen med hurtigtoptagende kulhydrater, så derfor er det oplagt i din shake efter træning. Og på dage hvor du ikke træner tager du det fx bare med et glas juice.
En lille ekstra ting er at man ikke bør indtage koffein umiddelbart efter indtagelse af kreatin, det kan mindske optagelsen er der studier der pejer på.

Billig kreatin, her køber jeg mit

Det kreatin jeg altid har stående, er fra bodylab, generelt bruger jeg kun produkter derfra. Det er noget af det billigste i DK og samtidig synes jeg, klart det jeg føler er bedst og mest sikkert.

Klik her, og kom direkte til bodylab’s kreatin produkt.

Bodylab Beskrivelse Pris Bodylab
 Kreatin kur   Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin? Bodylab’s kreatin er for mig at se det bedste kreatin på markedet. Det er virkelig billigt, produceret i dansk fabrik og af kanon kvalitet! 500g – 119kr
Og der er tilbud ved større køb.
koeb Kreatin kur   Hvordan, hvorfor og hvor meget kreatin?

 

Hvad er din erfaring med kreatin?

 

Lignende indlæg:

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


6 + seks =