juni 19, 2012 4

Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

Af i I træningscenteret

Crossfit er virkelig blevet hypet meget det seneste års tid. RIGTIG meget endda. Jeg kan huske da jeg først stødte på det, en træningskammerat fortalte mig om det, og vi endte med at prøve WOD (workout of the day) fra den officielle crossfit side, et par gange. Det fangede mig dog ikke rigtig.

Men nu er det altså for ALVOR kommet til Danmark, med hold i alle landets fitnesscentre, egentlige crossfitcentre osv. Men er det den bedste måde at tabe sig, blive stærkere, og få den krop man gerne vil have ? Eller er det blevet hypet lidt for meget.

Lad os prøve at skære ind til benet, hvad det egentlig er, uden alle de mange betegnelser og begreber. Det er vigtigt at huske, at man kan aldrig både opbygge muskler, blive stærkere, og samtidig tabe sig. Så man bliver nødt til at se på ens EGNE mål, og hvordan crossfit passer ind i dem. Det vigtigste emne jeg dog vil indover her, er nok det jeg kommer ind på sidst, så hold ud! Eller spring derned med det samme icon smile Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

Crossfit til at tabe sig.

Er crossfit godt til at tabe sig? Det korte svar er ja. Men det vil være svaret til stort set al slags motion.

Jeg mener crossfit er ekstra godt til at tabe sig med, da man de fleste steder virkelig får presset sig selv. Der er et godt konkurrence element i crossfit der gør man får brændt flere kalorier end man ellers ville. Og nu har jeg nok sagt det før men siger det igen, jeg går IKKE ind for at man løber 5km 3 gange om ugen, og lignende slags motion, der faktisk nærmest kan være direkte skadeligt. Nej så er crossfit noget sundere.

Det bygger sig på, at den bedste form for motion til at tabe sig, er såkaldt HIT, HIIT. (high intensity training, eller high intensity interval training). Hvis vi skal sammenligne det med løb, så er HIT fx at sprinte fuld gas i 1 minut, lunte lidt i nogle minutter til man har fået pusten, og så sprinte igen. Det er en MEGET sundere form for motion.

Har du planer om at starte med crossfit, er det vigtigt at have udstyret i orden.
Kig evt. på denne butik, hvor man kan få lidt af hvert.
Men udstyret varierer ikke ret meget, og der findes masser af forretninger til crossfit.

Langt henad vejen, er meget af crossfit HIT. Så ja, det er kanon til at brænde nogle kalorier.
body11 Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

Crossfit til at opbygge muskler?

Se nu bliver det dog en helt anden snak. Mange tror at man “laver crossfit og så får jeg drømmekroppen”.

Men problemet er, at selvom crossfit har nogle rigtig gode øvelser som Clean & Jerk, og ofte også de gode basisøvelser som dødløft og squat, ja så er den reprange man tager øvelserne i alt for høj. Det nytter ikke noget at tage 100 squats i træk, for at opbygge muskler. (granted, det kan være en fin måde at mixe det op på, men bør ikke være en grundsten i din træning)

Det er langt udenfor den reprange der er optimal, både for styrke- og muskelopbygning.

MEN, i stor grad handler det om at “man bliver stærkere til det man gør”. Dsv hvis du squatter 4 gange om ugen en helveds masse, ja så skal du nok blive stærkere til at squatte. Men ikke nødvendigvis få større og stærkere ben generelt.

 

Så crossfit til at opbygge muskler og styrke?

Nej, vil være mit svar. Hvis dit mål udelukkende er at blive bom stærk, så bør du fokusere på meget tunge vægte, i lav reprange.

Er dit mål at blive stor og flot (bodybuilding), så bør du arbejde med ren vægttræning i højere reprange omkring 6-20.

Men er dit mål at kunne tage 100 squat hurtigst muligt? Ja så start til crossfit icon smile Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

 

Derfor synes jeg crossfit er dårligt!

Og her er det så, hvorfor jeg synes at crossfit IKKE er et godt valg, for langt, langt de fleste. Her snakker jeg om almindelige motionister, uden flere års træningserfaring.

Jeg har set flere crossfit hold løbe af stablen, og også prøvet det en enkelt gang.

Men filmen knækker simpelthen for mig, når jeg ser en flok almindelige motionister komme til crossfit (for det er faktisk i høj grad dem der kommer til det, i hvertfald i mit center), og så instruktøren vælger at få dem til at lave tunge high pulls, clean and jerks med utrolig dårlig teknik, skulderpress bag nakken osv.

Faktisk har min egen mor, fået en mindre skade i skulderen ,fordi hun glad kom til et hold i fitnessworld første gang, og blev så bedt om at køre skulderpress bag nakke, uden nogen form for instruktion endda. Magen til dumhed, skal man lede længe efter, ja undskyld jeg siger det. icon smile Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

Jeg har sågar set en instruktør SELV prøve clean and jerk for første gang, tidligere på ugen. Hvor han fik det vist. Og så senere på ugen, “undervise” sit hold i det. Dvs. ikke så meget undervise, som bare vise dem et meget dårligt Clean and jerk, og så bare lade motionisterne køre derudaf.

 

Derfor, får crossfit nok aldrig min stemme!

 

Men. Har du flere års træningserfaring, og kører kun fornuftige øvelser med god teknik, og bygger videre på det derfra. Så er crossfit et glimrende værktøj til at få brændt nogle kalorier!

Ikke mindst pga. konkurrenceelementet, for det er jo fedt, at konkurrere, også med sig selv icon smile Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

 

Har du noget at byde ind med, angående crossfit? Hører meget gerne din mening icon smile Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.

Lignende indlæg:

Søgeord: , , ,

4 kommentarer til “Er crossfit godt? Taber man sig med crossfit? Sandheden.”
Tilføj din egen kommentar
  1. Lucas siger:

    Fint indlæg:-) mener dog din negative holdning til Crossfit er en smule ignorant. Rigtig mange gyms kører en hybrid af Crossfit, da Crossfit er copyright beskyttet. Med det følger en afgift for de CROSSFIT gyms dér har UDDANNEDE instruktører. Du nævner et fitness center hvor en instruktør tilsyndeladende IKKE har været uddannet af Crossfits skoler! Og det er selvfølgelig et must! De 4 centre jeg har erfaring med(dedikerede Crossfit centre) har enorm respekt for folks alsidighed og forskelligheder, og beder NETOP folk dér langt fra er i form, om ikke at overvurdere egne evner. Tværtimod er de skarpe og professionelle i deres rådgivning og instruktion så frk. Jensen ikke forsøger at squatte 120 kg. Syns, efter dine fremragende indlæg om Paleo og træning, at du skylder at forsøge dig i et RIGTIGT Crossfit center, med uddannede instruktører:-)

    Videre til et andet område – Paleo. Jeg bruger meget Makrel i tomat som mellemmåltid. Er det “forkert” i forhold til det er et forarbejdet produkt? Eller forkert i forhold til Makrel er en fed fisk? Jeg er på min 10 dag med 100% Paleo, og mangler godt nok nogle hurtige og nemme mellemmåltider/frokoster. Har du nogen gode forslag?

    Flere steder er jeg faldet over Paleo muffins. Altså egentlig en omelet i en muffin form, så bare med en masse grønt og kød i selvfølgelig. Har du erfaringer med dem? Kan de fryses hvis man laver en ordentlig skude osv? Og ligger du inde med en opskrift?:-)

    Tak for nogle super indlæg, det er super inspirerende læsning når er startet på Paleo!

    Mvh Lucas

  2. Sebastian siger:

    Hej Lucas.

    Tak for en sigende kommentar.

    Ang. Crossfit, ja du har helt ret i at man ikke kan sammenligne Fitnessworld crossfit, med crossfit i et egentlig center.
    Jeg har faktisk tænkt mig, at prøve et rigtigt center også :) Vi har det dog ikke lige i nærheden..

    MEN, når det så er sagt.. Så holder jeg dog fast i min holdning om crossfit.
    De olympiske løft som er populræe i crossfit, er nogle teknisk MEGET krævende løft.. Og faktisk træner de fleste olympiske løftere kun i en reprange af 2-3-4-5 reps ad gangen, og aldrig rigtig mere fordi det er et teknisk meget krævende løft.
    At en crossfitter så tager 50 x Snatch, betyder unægteligt at teknikken på de sidste 25 reps ikke er helt i top.

    Jeg synes det er en farlig blanding af konditionstræning og teknisk krævende vægtløftning.
    Dermed ikke sagt, at der ikke er nogle der gør det fornuftigt, og godt! Man kan jo ikke tage alle over 1 kam.. Men den generelle indstilling til crossfit som er blevet “den populære” synes jeg er helt forkert.

    Men holder man sig til 100 pushups, 100 pullups og lignende, jamen så har jeg intet problem i det.. så er det en fed form for HIT motionstræning.

    Ang. paleo, ja ved hvad du mener, med manglende snacks :)
    Faktisk er mit eneste råd, at være forberedt!
    ALTID have færdigt mad i køleskabet..
    Makrel i tomat er nok ikke defineret som “rigtig paleo” nej.. Der er faktisk også en del sukker i makrel i tomat.. Og diverse konserveringsmiddler, som man bevidst prøver at undgå.
    At det er fed fisk, er faktisk bare en positiv ting! Tag ikke fejl af det. Men ja, det er dog ikke 100% paleo.

    Men altså, der handler også om at leve.. hvis du er glad for makrel i tomat som mellemmåltid, ser jeg intet galt i det! :) Det er så sandelig bedre end ingen fisk.

    Men et par ideer til snacks, som jeg spiser er NØDDER, først og fremmest! :)
    og grøntsager. Man skal vende sig til det, men en hel peberfrugt er en fin substitut til et æble.
    Man kommer dog ikke udenom, at det er vigtigt altid at have færdig mad i køleskabet.

    Ang. æg og frysning, tror jeg ikke det er den bedste kombination, men det skal jeg dog ikke gøre mig klog på :)

    God dag!

  3. Lis siger:

    Fint indlæg. Det er altid en god ting at holde det kritiske øje åbent. Dog vil jeg ligesom Lucas understrege, at det er vigtigt, at proppe ting i de korrekte “kasser”.

    Jeg mener den eneste større fitness-kæde, som tilbyder crossfit-hold er Fitness.dk. Og det kun i Parken og Fields. Fitnes World har efter, hvad jeg ved, ikke kørt deciderede crossfit-hold, men afarter af konceptet. Kettlecross for Fitness Word og crossraining for SATS. Functional-hold er der vist også dukket op.

    Dit eksempel med en wod, hvor der laves 50 snatch, kan ikke være sket til en rigtig crossfit-time. Det ville afvige meget fra den erfaring, jeg har fra både crossfit i Fitness.dk og i Crossfit Copenhagen, hvor olympiske løft udføres med få reps i fire-fem sæt. Og aldrig med en højere vægt, end man er klar til.

    Jeg hørte engang en træner sige, at det tager 10 år at blive en god vægtløfter, og jeg er på linje med dig i forhold til, hvor teknisk svære olympiske løft er. Selv styrkeløft synes jeg personligt kræver en solid teknikforståelse. Her kan det godt være et problem med crossfit, at der kan gå flere uger mellem wods med fx snatch. Og her er der selvfølgelig ekstra vigtigt, at træneren er opmærksom på korrekt teknik.

    Igen må jeg sige, at jeg overordnet set kun har gode erfaringer med trænere i “rigtige” crossfit-centre. Til gengæld har jeg prøvet Fitness Worlds kettlecross-hold og havde der oplevelsen af en træner, der overhovedet ikke korrigerede teknik, da holdet var i gang. Det var dog kun en time, med en træner, da jeg aldrig kom tilbage. Så måske var jeg bare uheldig.

    Prøv en time i et decideret crossfit-center. :)

  4. Sebastian siger:

    Mange tak for kommentaren, tror du har helt ret i, at jeg skal kaste mig over et rigtigt crossfitcenter engang for at prøve det.

    MEN, selve konceptet med crossfit, og den store dele konditionstræning der er indover. Tænder mig dog ikke rigtig :)
    De olympiske løft, synes jeg dog er ganske spændende.

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


8 × = otte