marts 10, 2012 4

D-vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden

Af i Kost og sundhed, Kosttilskud

fiskeolie1 D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden

Min dejlige torskelevertran fyldt med D-vitamin.

Det er svært at få nok D-vitamin, og halvdelen af os danskere får ikke nok, selvom vi tager en multivitamin eller anden kosttilskud. Jeg tror personligt, at det tal er endnu højere. Især i triste Danmark hvor vi ikke ligefrem vælter i solskin. Men hvad betyder det, og hvad kan du gøre ved det?

Kort om D-vitamin

D-vitamin dannes hovedsageligt  i huden fra solens UV-stråler. Det findes i to former, D2 og D3. (det er D3, der dannes i huden). Jeg vil fraråde at tage kosttilskud kun med D2 eller D3, men tag i stedet det mere almindelige kosttilskud, der indeholder begge, ligesom jeg også vil anbefale med andre vitamintilskud. Det føres gennem blodet til leveren og bliver nedbrudt, og derefter til nyren hvor det bliver omdannet til det vi faktisk kan bruge til noget.

D-vitamin findes stort set ikke naturligt i kost, og det er derfor rigtig svært at spise sig til nok d-vitamin uden kosttilskud, det findes hovedsageligt kun i fisk. Helt bestemt findes der masser af D vitamin i leveren, derfor er en af de bedste måder at få nok på er, et tilskud af fiskeolie eller levertran, personligt hælder jeg mest til det sidste da det er mere naturligt og utrolig meget billigere. Har haft en dejlig citrus levertran fra Bilka til at stå nogle måneder, men er dog ved at løbe tør icon smile D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden Det er nemt at gå og tage en slurk ind i mellem, men nogle bryder sig jo ikke om det.

Og ja, du optager også D-vitamin ved at tage i solarie, men det er der dog så mange andre grunde til ikke at gøre! Bemærk at solcreme stopper for optagelsen af D-vitamin, da vitaminet ligger i solens UV-stråler, hvoraf de fleste bliver blokeret i solcreme.

Hvad gør det så godt for?

- Den vigtigste grund for mig: D-vitamin hjælper på dit humør, og holder dig frisk! Og som en rigtig livsnyder er det noget jeg holder af icon smile D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden Rigtig mange siger, at man kan mærke tydelig forskel på ens humør, men det afhænger selvfølgelig af hvor meget du er i underskud. Hvis du går rundt og føler dig lidt dvask og træt, især om vinteren, så skynd dig at få fat i et D-vitamin tilskud! Af personlig erfaring vil jeg sige at især min mor, der følte sig meget træt i løbet af dagen, er blevet mere frisk efter jeg har givet hende D-vitaminer i julegave. Personligt tror jeg langt mere på det, end fx ginseng og andre “opkvikkende” kosttilskud. Jeg vil dog også gerne slå et slag for Rosenrod som jeg synes er et fantastisk tilskud, men det bliver en anden post, det fortjener sin egen! icon smile D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden

bodylab bodymin D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden

- D-vitamin hjælper meget med at styrke knoglerne, da D-vitamin sørger for at kalcium bliver meget nemmere optaget gennem vores tarm. Du kan få nok så meget kalcium, men får du ingen D-vitamin kan det være lige meget da kroppen ikke absorberer det. Dette er nok D-vitamins vigtigste funktion.

- Mangel på D-vitamin er blevet forbundet til adskillige former for kræft (men hvad er ikke det nu om dage).

- D-vitamin styrker immunforsvaret.

- Undersøgelser viser at børn med astma har stor gavn af d-vitamin.

- D-vitamin hæver testosteron, der gavner mange ting. Især hvis du ligesom mig går op i træning.

- Derudover har undersøgelser af d-vitamin vist at det gavner mange andre ting som hjerne, vægt, beskyttelse mod diabetes, hjertekarsygdomme, humør og lunger. Jeg synes dog ikke man skal lægge super meget vægt på alle tingene, man kunne nok sige det samme om de fleste andre vitaminer icon wink D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden Det er lidt ligesom et budskab jeg hørte på et tidspunkt, at man skal spise grøntsager og få vitaminer nok, ikke bare pga. alle de gode ting vi ved det gavner, men også pga. alle de ting, som vi endnu ikke ved, synes det er godt sagt.

Super, jeg skal have D-vitamin tilskud! Men hvor meget?

ADT (anbefalede daglig tilførsel) er helt hen i vejret hvad angår D-vitamin, det finder flere og flere læger og forskere også ud af. For nylig blev det daglige anbefalede hævet fra 400 IU til 600 IU, men det er stadig langt, langt under det man egentlig børtage, i hvertfald i følge alle der har sagt sig ind i det. 1 IU af D-vitamin svarer til 0,025 mikrogram.

Jeg anbefaler 4000-5000 UI om dagen som kosttilskud, især om vinteren. Om sommeren kan du godt nøjes med lidt mindre især hvis du elsker solen. Og bare rolig, det er ikke for meget! Og er på ingen måde skadeligt, tværtimod. Det var noget jeg selv fik anbefalet engang for et halvt års tid siden, inden jeg havde sat mig ind i det, og det er noget jeg har holdt fast i. Der er både folk der tager mere og mindre, men jeg mener at 4-5000 er lige i øjet.

 

Det svarer til 100-125 mg D-vitamin. Tilskuddet i pilleform kommer i størrelser fra 10mg (ja, absurd ikke?) til 40mg ca., så 1 er altså ikke nødvendigvis nok. Men husk på at du også får D-vitamin gennem din multivitamin, det står bagpå hvor meget, i min egen er det 20mg.

Personligt har jeg fundet nogle billige og gode 38mg D-vitamin, jeg køber dem her hos jala-helsekost. Dem tager jeg så 2 af udover multivitamin og fiskeolie. Man ophober D-vitamin, så tag dem bare på samme tid, sammen med dit største måltid mad. Indtil for nylig brugte jeg tid på både at tage dem om morgenen og om aftenen for at “fordele” det jævnt, men det er helt underordnet, bare spis dem samtidig icon smile D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden

Du kan stort set ikke få for meget, men det er dog ikke ligesom med C-vitamin som man blot udskiller via urin hvis man tager alt for meget, man gemmer det som førnævnt. Man KAN tage for meget D-vitamin, så lad vær at gå helt amok. icon wink D vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden Det skal lige siges at “bivirkningerne” blot er kvalme og lignende hvis man skulle tage absurd store doser. Men lyt til din krop, siger den nej tak så skær lidt ned. Men jeg er sikker på at den nærmere takker dig og giver dig et ekstra boost.

Lignende indlæg:

Søgeord: , ,

4 kommentarer til “D-vitamin, og hvorfor jeg ikke ville gå en dag uden”
Tilføj din egen kommentar
  1. Jens Steen Olesen siger:

    “Det føres gennem blodet til leveren og bliver nedbrudt, og derefter til nyren hvor det bliver omdannet til det vi faktisk kan bruge til noget.”

    D-vitamin optages som enten cholecalciferol eller ergocalciferol gennem kosten. Begge føres med portåren til leveren, hvor det hydroxyleres til 25-hydroxycholecalciferol (eller 25-hydroxyergocalciferol). Denne form oplagres i kroppen, men vil frigives og føres med blodet til nyren ved behov, for at blive hydroxyleret til 1,25-dihydroxycholecalciferol (eller 1,25-dihydroxyergocalciferol), hvorefter det er aktivt.

    “Jeg vil fraråde at tage kosttilskud kun med D2 eller D3, men tag i stedet det mere almindelige kosttilskud, der indeholder begge, ligesom jeg også vil anbefale med andre vitamintilskud. ”

    Hvorfor fraråde det?

    “Og ja, du optager også D-vitamin ved at tage i solarie, men det er der dog så mange andre grunde til ikke at gøre! Bemærk at solcreme stopper for optagelsen af D-vitamin, da vitaminet ligger i solens UV-stråler, hvoraf de fleste bliver blokeret i solcreme.”

    Jeg ved ikke om du har fostand på det eller blot skriver det forkert. Cholecalciferol dannes ved at 7-dehydrocholesterol omdannes til cholecalciferol ved lyspåvirkning fra UVB-stråler. Disse stråler afskærmes mere eller mindre i det kolde nord i vinterhalvåret, hvorfor ekstra tilskud med vitamin D kan anbefales.

  2. Sebastian siger:

    Mange tak for kommentaren Jens, det er godt at høre fra en, der virkelig ved hvordan det hænger sammen. Sætter stor pris på uddybelsen af tingene.

    Jeg har ikke behov for, at gå helt så meget i dybden med det biologiske i alle de ting jeg sætter mig ind i, ellers tror jeg mit hoved ville eksplodere. :) Så jeg graver altid kun lige et hvis stykke under overfladen, til et punkt hvor jeg ikke føler, jeg bør grave mere, og det afspejler sig nok også i mine indlæg.

    Der er enkelte ting, hvor mine forklaringer ikke er helt spot on, men forhåbentlig fremgår meningen tydelig.

    Ang. D2/D3, så er det lidt en personlig præference der smidter af, at jeg altid føler det er godt at være balanceret :) Det betyder nok mere, ved fx B-vitamin, og jeg har prøvet at undersøge sagen lidt nærmere, og er også kommet frem til den konklusion at det er ligemeget om man tager et kosttilskud kun med D2, D3, eller med begge dele. Så der tog jeg fejl.
    Forskellen på de to, synes ikke at være noget af betydning.

    God aften!

  3. Jan Hervig Nielsen siger:

    Hej Sebastian.

    Det er spændende at besøge din hjemmeside.

    Vi har samme debat kørende i debatforummet på Motion-Online http://www.mol.dk . Derfor vil jeg gøre det kort her.

    Der er i den grad ikke enighed om, hvad det optimale indtag af D-vitamin er. Nogle mener ligesom dig, at vi skal have meget. Amdre mener, at vi kan nøjes med langt mindre. Så vi ved ikke nok idag til at kunne sige, hvad den optimale mængde er.

    I min “Den Gyldne Middelvej” bruger jeg i tilskud mængder på 10-15 m-g D-vitamin. Det svarer til 200-300 % af en tidligere eller nuværende ADT. ( ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel ).

    Venlig hilsen

    Jan Hervig Nielsen
    Ideudvikler
    Projekt Smørhul
    (og Projekt Trafiksikkerhed)

    Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. “Kostvejledningen” er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

  4. Jan Hervig Nielsen siger:

    Hej.

    Undskyld. Det er mig, der sover. Motion-Onlines hjemmeside er IKKE http://www.mol.dk men derimod: http://www.motion-online.dk

    Beklager fejlen.

    Venlig hilsen
    Jan, Projekt S og T

Tilføj en kommentar og gør mig glad :)


8 × = tredive to