marts 24, 2013 1

Acai bær, kraftfuld antioxidant. Taber man sig? Virker de? Min erfaring.

Af i Kosttilskud
foto 72 e1364128616773 224x300 Acai bær, kraftfuld antioxidant. Taber man sig? Virker de? Min erfaring.

Mit glas acai bær købt her.

Acai bær har været rigtig meget oppe i medierne gennem noget tid, det eksploderede vidst omkring 2008 hvor det kom til Danmark. og det er stadig rimelig nyt.

Helt kort så er Acai bær nogle bær som gror på træer i fx Afrika, og de har et helt sindsyg højt indhol af antioxidanter der er gavnlige for kroppen. De indeholder mange forskellige vitaminer, mineraler og sunde fedtsyrer. Det siges at Acai bær er verdens sundeste bær icon smile Acai bær, kraftfuld antioxidant. Taber man sig? Virker de? Min erfaring.

De fleste ved at vindruer har et meget højt indhold af antioxidanter, men acaibær har hele 20 gange så mange! Det indeholder også mange flere antioxidanter og vitaminer end fx blåbær. Så disse bær er altså utrolig sunde. Men det spændene ved dem er så lidt at det også siges at man taber sig ved at tage acai bær, om der er hold i det … Læs resten af indlægget »

marts 23, 2013 3

Spirulina pulver, virker det og hvad er spirulina egentlig?

Af i Kosttilskud
IMG 01691 e1364072294336 224x300 Spirulina pulver, virker det og hvad er spirulina egentlig?

Mit Pukka spirulina fra helsehelse.dk

Hvis du interesserer dig for sundhed og har læst om forskellige grønne smoothies med grøntsager så er du helt sikkert også stødt på spirulina pulver. Men hvad er det, og er det virkelig så godt for dig som de siger? Og vigtigst af alt hvordan smager det icon smile Spirulina pulver, virker det og hvad er spirulina egentlig?

Jeg har købt et glas økologisk pukka spirulina pulver, for selv at prøve det, og vil meget gerne dele min oplevelse og erfaring med det. Men naturligvis som altid lige lidt baggrundsinformation først.

Hvad er spirulina pulver?

Spirulina er en alge, som indeholder utrolig mange vitaminer og mineraler, særligt B vitamin. Spirulina har været brugt som kosttilskud i mange år, og der er egentlig hverken noget revolutionerende eller grænseoverskridende ved det. Det er faktisk bare en alge, sprængfyldt med vitaminer. Derudover består ca. 60% af vægten i spirulina, af protein, det skulle være verdens højeste kilde til komplet protein! Og det er rigtig nemt for kroppen at optage spirulina, som bare gør det endnu bedre. Det er et af de sundeste og nemmeste måder at få rigeligt med vitaminer og mineraler på.

Spirulina fås både som pulver og som tabletter. Og det er klart at man får klart mest for pengene hvis man køber det i pulverform, så det har jeg valgt at gøre.

Spirulina pulver er en slags super green food, som er perfekt til fx smoothies med spinat og andet grønt, men det kan også sagtens bare opløses i vand og drikkes alene.

Det billigste sted at købe spirulina pulver er her på denne webshop: 200g spirulina – 189kr.

Ellers kan den købes økologisk fra Pukka her : 120g Øko. Pukka spirulina pulver – 196kr

Det kan også fås i tabletter i stedet for pulver fra … Læs resten af indlægget »

september 26, 2012 2

Polyfasisk søvn logbog – Dag 11-12 og fremadrettet

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her: Om poyfasisk søvn . I dag er dag 13, mandag efter weekend.

Jeg skulle op til kæresten i weekenden, hos mine svigerforældre, hvilket ja, mildest talt gjorde polyfasisk søvn til lidt af en udfordring icon smile Polyfasisk søvn logbog   Dag 11 12 og fremadrettet Det var gået indtil nu med nød og næppe, men så skete der det at kæresten lørdag aften faldt tidligt i søvn omrking kl. 9 fordi hun var godt brugt. Der var nu 5 timer til jeg skulle sove, og regnede med at der nok var en 3-4 timer om morgenen også hvor hun ville … Læs resten af indlægget »

september 25, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 7-10

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her: Hvad er poyfasisk søvn I DAG ER DAG 10, fredag, og jeg skriver for de sidste 4 dage.

Dag 7 har der ikke været det store at berette, har overholdt mine søvntider og været fin frisk! Så det var en af de gode dage.

Dag 8 missede jeg min formiddags powernap, simpelthen fordi jeg rent og skær glemte den!

DAGENS TIP: Sæt din telefons alarm til at ringe 5 minutter inden hver af dine naps, så du ikke ligesom mig, glemmer dem! Det gør jeg fremover.

Nå men jeg missede altså min formiddags nap, og så snart jeg kom i tanke om det et par … Læs resten af indlægget »

september 21, 2012 4

Er kosttilskud nødvendigt? Alternativer for kosttilskud.

Af i Kosttilskud

Jeg får lyst til at lave dette indlæg da jeg ser rigtig mange posts rundt omkring på andre blogs, på fora og lign. og snakken går utrolig meget af tiden på kosttilskud. Don’t get me wrong, jeg tager absolut også selv kosttilskud og en del af slagsen, men det er altså ikke alle der er lige nødvendige især ikke hvis økonomien strammer, for mange af dem er ikke helt billige.
Så lad os kigge på hvilke kosttilskud der er nødvendige, og hvilke der måske kan erstattes! Jeg gennemgår alle de mest almindelige former for kosttilskud til styrktræning, og kommer med alternativer hvis jeg mener det kan lade sig gøre. Lad mig endelig høre dine egne gode erstatninger! icon smile Er kosttilskud nødvendigt? Alternativer for kosttilskud.

Kosttilskud kan være vigtige for ens træning og give gode resultater, men husk på at det altsammen er tilskud og skal altid stå side om side med en god solid … Læs resten af indlægget »

september 19, 2012 6

ALT om proteinpulver

Af i Kosttilskud

Protein er klart det mest benyttede kosttilskud til folk der kommer i et træningscenter, og det selvfølgelig ikke uden grund. Protein er det muskler bliver opbygget af, så det er uhyre vigtigt at få nok protein dagligt hvis man ønsker at opbygge muskelmasse. Det kan for nogle være svært at få nok protein, i vores moderne verden har vi en tendens til at få alt for mange kulhydrater og for meget usundt fedt. Proteinpulver er derfor et kanon kosttilskud! Men husk det kun er et kosttilskud, det er stadig vigtigt at få noget kød.

Det er som om folk alligevel bliver lidt forvirrede omkring proteinpulver og hvordan man bruger det som kosttilskud, så jeg laver indlægget lidt som en FAQ. Har du yderligere spørgsmål så smid endelig en kommentar icon smile ALT om proteinpulver   … Læs resten af indlægget »

september 18, 2012 1

Ligevægtsindtag beregning, og hvad ligevægtsindtag er.

Af i Kost og sundhed

Det er virkelig vigtigt hvis man gerne vil opnå sine mål indenfor fitness og styrketræning, hvad enten ens mål er at tabe sig eller opbygge muskler, at holde styr på de kalorier man tager indenbords! Her arbejder man med et tal kaldet ens ligevægtsindtag, du er sikkert stødt på det mange gange. Det er et tal for det antal kalorier du bør indtage for hverken at tage på eller tabe dig, altså lige præcis det antal kalorier du forbrænder på en dag, dit basalstofskifte og dertil lagt den energi du forbrænder ved alt det du laver i løbet af en dag. Men det behøver ikke være så avanceret!

Beregn ligevægtsindtag hurtigt

Der findes mange ligevægtsindtags beregnere på nettet, nogle mere præcise end andre, flere af dem bygger på nogle forsøg der blev lavet på mænd for 80 år siden, og er i mit hoved ikke specielt præcise. Det her er sådan jeg synes du simpelt skal beregne dit daglige ligevægtsindtag:

30-35 kcal/kg – Hvis du lever et almindeligt liv, uden nævneværdig motion. 

35-40 kcal/kg – Hvis du … Læs resten af indlægget »

september 18, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 6

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her: Polyphasic sleep

I DAG ER DAG 6, mandag. 

Jeg har ikke tænkt mig at lave et indlæg for hver eneste dag icon smile Polyfasisk søvn logbog   Dag 6 Efterhånden som jeg kommer længere hen slår jeg flere og flere dage samnen. Havde egentlig ikke tænkt mig at lave et indlæg bare for i dag, men den var alligevel lidt speciel, og har lidt tips jeg vil dele ud af. Dagene startede kanon men så I dag blev jeg for første gang i denne tilvænning rigtig RAMT! i dag var SLEM. Lige som jeg troede jeg slap helt icon smile Polyfasisk søvn logbog   Dag 6 Men med selvdiciplin kom jeg alligevel igennem uden store skavanker.
Dagene startede egentlig fint ud, og var frisk og klar til at styrketræne tidligt, men … Læs resten af indlægget »
september 17, 2012 0

Billig proteinbar – Her køber jeg proteinbarer billigst

Af i Kosttilskud

En proteinbar for mig er den perfekte snack. Jeg skal gerne indrømme at når jeg har dem så ryger de måske lidt hurtigere end de egentlig burde gøre icon smile Billig proteinbar   Her køber jeg proteinbarer billigst Men jeg har til tider utrolig travlt, og så er det bare fedt at kunne lægge et par stykker i tasken og så ud af døren. Men for mig skal en proteinbar altså være så billig som mulig, og jeg har også lavet forskellige proteinbarer, altså hjemmelavede proteinbarer. Men man opnår bare ikke helt det samme resultat, selvom det selvfølgelig er et fint alternativ! Så får man i hvertfald en billig proteinbar, men jeg vil nu gerne give en smule ekstra.
Den største forskel for mig, er næsten det at jeg får den pænt indpakket. Det er faktisk det største problem for mig med at lave dem selv, det er bare ikke så praktisk at have på farten. Så skal man til at have bøtter osv. med, nogle gange er det fint. Men der hvor jeg VIRKELIG bruger en proteinbar, er hvis jeg … Læs resten af indlægget »

september 16, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 4+5 (weekenden)

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her: Sov polyfasisk

I DAG ER DAG 4+5, weekenden. 

Så blev det søndag aften, og det er tid til at se lidt tilbage, nu har jeg snart sovet polyfasisk i en lille uge. Det er gået super, og uden at sige for meget, er det altså lettere at tilvænne sig, når man har sovet polyfasisk før. It get’s easier! Var på besøg hos forældrene med kæresten i lørdags, hvor vi var til omkring … Læs resten af indlægget »
september 16, 2012 0

Liste over grøntsager med og uden pesticider

Af i Kost og sundhed

Når man snakker om at købe økologiske grøntsager er det for at undgå alle de mange pesticider og giftstoffer der kan være i dem. Men der er stor forskel på mængden af pesticider fra grøntsag til grøntsag, for nogle er det decideret spild af penge at købe økologisk, hvorimod det hos andre grøntsager er ekstremt vigtigt. CNN har udgivet en liste på baggrund af en stor undersøgelse, hvilke grøntsager du bør købe økologisk, og hvilke det går at lade være!

Der er stor forskel på hvor mange pesticider og giftstoffer der bliver brugt under produktionen af de forskellige frugter og grøntsager, og det siger jo sig selv at her vil der være nogle der er uden problemer, og nogle der er fyldt med pesticider. Men det er ikke kun det man kigger på, det har også stor betydning hvilken overflade grøntsagen har. Nogle grøntsager og frugter især med bløde overflader absorberer flere pesticider.

CNN har udkåret “det beskidte dusin grøntsager” og hvis du køber disse økologisk kan du undvære helt op til … Læs resten af indlægget »

september 15, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 3

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her:  Polyfasisk søvn

I DAG ER DAG 3. 

Jeg var forberedt på det værste når vækkeuret skulle ringe, da jeg lagde mig under dynen klokken 2. Men faktisk var det en anelse nemmere at stå op i morges end de andre to dage. Jeg var dog ved at begå en fatal fejl, og var lidt for sløv til at komme op og i tøjet, en af de vigtigste regler for mig. Det er ekstremt vigtigt at have en morgen rutine!  (du kan læse mere i det generelle indlæg om polyfasisk søvn.) og den involverer altså ikke snooze icon wink Polyfasisk søvn logbog – Dag 3 Jeg blundede, men kun måske 30 sekunder. Ingen Alarm, men det må … Læs resten af indlægget »
september 15, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 2

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her: Polyfasisk søvnmønster

I DAG ER DAG 2. 

I går gik egentlig meget fint trods de ikke helt på toppen naps. Og da klokken var 02:00 brændte jeg egentlig ikke for at sove, men det handler om at være meget præcis med … Læs resten af indlægget »

september 15, 2012 0

Polyfasisk søvn logbog – Dag 1

Af i Polyfasisk søvn

Velkommen til min logbog over mit forsøg. Lad os springe ud i det! Jeg er startet på et forsøg hvor jeg kun sover 4 timer sammenlagt om dagen. Hvis du endnu ikke ved hvad det går ud på er så bør du starte med at læse mit større indlæg om emnet her:  Polyphasic søvn

I DAG ER DAG 1. 

Første dag med søvnforsøget polyfasisk søvn er gået, men mere om det det senere i indlægget. Jeg vil fremover holde logbog over mine dage, mine powernaps, hvordan det går osv. Og løbende selvfølgelig kommer med alle de tips jeg kan komme i tanke om, som kunne hjælpe andre med det samme. Først skal det siges, at … Læs resten af indlægget »

september 15, 2012 5

Polyfasisk søvn – ALT du bør vide, tips og min erfaring

Af i Polyfasisk søvn

Polyfasisk søvn! På engelsk Polyphasic sleep. Har glædet mig lidt til at lave dette indlæg, ja jeg synes det er utrolig fascinerende. Det ender nok med at blive langt! Men jeg vil gerne lidt i dybden me det. P.S. Der er nederst i indlægget links til alle mine logbogs indlæg over hele min tilvænning. Jeg har selv sovet polyfasisk af flere omgang, og er i øjeblikket i gang med Everyman 3, se i bunden af dette indlæg. Kort sagt, hvad er polyfasisk søvn? Poly betyder som de fleste ved nok “flere”. Det er simpelthen er ord der dækker for at sove flere gange i løbet af dagen i stedet for bare 1 gang som er normalt (det kalder man monophasic). Hvad får man så ud af det?

Du sover kun 2-5 timer om dagen, og er præcis ligeså frisk som ellers. Det giver altså mulighed for nærmest latterligt mange ekstra vågne timer om dagen/ugen/året. Når man sover er man ikke vågen, og det er derfor “spildtid” så at sige, nogle mennesker vil måske sige “jamen jeg elsker at sove”, det er dog en ulogisk sætning hvis du spørger mig. Man elsker formegentlig at gå i seng, at stop på, at snooze lidt om morgenen, eller lignende. Selve det at sove er ikke noget man opfatter. Personligt sover jeg for tiden 4 timer om dagen. Det giver mig altså 28 timer ekstra om ugen kontra en normal 8 timers søvn! Hvad ville du bruge 28 ekstra timer på? Man kan nå VIRKELIG meget!

Der hvor jeg blev introduceret til polyfasisk søvn var … Læs resten af indlægget »